2.3

King of Thieves

Baserat på en sann historia om ett gäng pensionerade brottslingar som bestämmer sig för komma tillbaka för en stor stöt i Londons juveldistrikt. Vad som börjar som en framgång förvandlas snabbt till en mardröm då girighet sätter käppar i hjulet.

Originaltitel King of Thieves
Alternativ titel The Over the Hill Mob
Regissör James Marsh
Manus Joe Penhall
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Michael Caine, Jim Broadbent, Tom Courtenay, Charlie Cox, Paul Whitehouse, Michael Gambon, Ray Winstone, Francesca Annis, Kellie Shirley, Adam Leese, Matt Bardock, Claire Lichie, Ann Akin, Andy Gillies

Björkman
2021-11-24
Helt okej inledningsvis, men sedan går filmen över från att vara en film om en bankfacksstöt till att vara en sorts såpa där alla misstror, upprörs, gnäller och klagar på varandra återstoden av filmen. Det hade funkat om det fanns lite mer substans, men utöver själva stöten så verkar inte så mycket mer ha funnits att förmedla och filmen dras ut på i onödan. Det är också lite oklart agerande från flera karaktärer till och från. Den fina skådespelarensemblen slösas bort ordentligt (undantaget Broadbents psykfallskaraktär som porträtteras övertygande och är mest intressant). Godkänd film med okej underhållning stundtals, men absolut inte mer.
2020-02-25
De lever på gubbcharmen och det ska skämtas om ålderdom och krämpor. Men filmen i sig är rätt tragisk och elak, och själva stöten hafsas förbi och blir aldrig spännande.
2019-09-19
Otroligt oengagerande, det puttrar på men det är inte för en sekund jag engageras öht. Inte direkt uttråkad så det blir ändå en tvåa, men en svag sådan.
abnormal
2019-01-28
Småkul, men inte särskilt engagerande. Brittisk "gubbversion" av Pain and Gain.
schygge
2019-01-24
För rörig, ologiskt och ointressant.