2.9

Kingdom of Heaven

På medeltiden, under korstågens tid, levde en smed vid namn Balian, en man som förlorat både sin familj och sin tro. Ödet, i form av riddaren Godfrey av Ibelin, söker upp honom och avslöjar att han är Balians far. Godfrey tar med honom på en resa över den Heliga stadens kontinenter. När Godfrey lämnar över sitt svärd till Balian lämnar han också över den hemliga eden: att beskydda de hjälplösa, säkra freden och sträva efter harmoni mellan religioner och kulturer.

Originaltitel Kingdom of Heaven
Regissör Ridley Scott
Manus William Monahan
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 2000-tal
Skådespelare Orlando Bloom, Eva Green, Edward Norton, Marton Csokas, Jeremy Irons, David Thewlis, Brendan Gleeson, Liam Neeson, Michael Sheen, Ghassan Massoud, Alexander Siddig, Khaled Nabawy, Velibor Topic, Kevin McKidd, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau

Skapad 2019-11-22 av connya
Orlando Bloom är 2000-talets Leonardo DiCaprio och då menar jag inte alls som skådespelare; utan det faktum att så många kommer avsky honom och sedan kommer han till slut göra en film med riktig...   Läs mer »

Skapad 2019-11-22 av
Balian är en smed, som får ett oväntat besök av en man som visar sig vara hans far. Sakta men säkert dras han in i en konflikt som leder honom till Jerusalem, där han får en stor roll i ett kri...   Läs mer »

Skapad 2019-11-22 av soderbaum
Kingdom of Heaven är en påkostad och välgjord film om korstågen till Det Heliga Landet på 1100-talet och den konflikt som kom att uppstå mellan kristna och muslimer. Filmen följer en mycket fi...   Läs mer »

BjörnBandhund
2021-10-05
Såg denna i skolan för några år sedan, och eftersom det är så pass längesen är det kanske inte rättvist att sätta ett betyg nu. Men jag minns den som rätt trist och överbelastad med onödigt långa våldsscener. Om det var Directors cut vet jag inte, men det kändes så eftersom det aldrig tog slut. Inte dåligt, men tämligen ointressant. 2+/5
sodomiten
2020-08-17
Det här är en bra film, men directors cut kanske är ännu bättre? Precis som sagan om ringen filmerna extended isåfall. Filmens stora behållningen är i vilket fall som helst Brendan Gleeson som verkligen ger energi åt sin karaktär.
dudson
2020-08-05
Ett mastodont riddar äventyr med storslagna episka fält-scener. Men tydligen är det Dir.cut versionen som är the Shit.
Christopherno1
2018-09-15
Se Director's Cut. Det är DAG och NATT. Medan bio versionen är en högst medioker film, är directors cut en sällsynt bra episk riddarhistoria, bättre än Gladiator.
2018-03-08
Gillar den här filmen trots att jag tycker att inte Orlando Bloom orkar riktigt axla filmen!
Illville
2016-12-08
Vad som skulle kunna vara en episk riddarhistoria är i detta fall en ganska torftigt berättad sådan, om än snyggt filmad.
film_Alex
2016-01-14
Filmen innehåller så många historiska felaktigheter skapade för att passa en modern politisk korrekt diskurs att det blir pinsamt påtagligt på många håll. Se det här som en töm och glöm rulle. Saladin var inte heller någon moderat liberal som filmen antyder, utan han var envåldshärskare han med. Bland det första han beordrade vid intåget i Jerusalem 1187 var att slita ner den stora krucifixen som stod på Tempelberget och att kasta ut större delen av alla kristna. Det må vara "fair play" i medeltiden, men höj inte upp honom som någon form av helgon tack.
Portugallien
2015-12-31

2015-12-03
Andre halvpart av filmen tar den fra en treer til en svak firer. Men veldig blandet kvalitet på alt.
NektarN
2015-05-21
Ifall du har tänkt se denna filmen rekommenderar jag starkt Director's Cut versionen. Höjer filmen avsevärt.