2.4

Klantskallarna

Tripper är en småtokig, men godhjärtad chef för ett sommarläger för barn. Han försöker hjälpa alla barn speciellt Rudy som har problem med sitt självförtroende.

Originaltitel Meatballs
Alternativ titel Summercamp
Regissör Ivan Reitman
Manus Harold Ramis, Len Blum, Daniel Goldberg, Janis Allen
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Bill Murray, Harvey Atkin, Kate Lynch, Matt Craven, Jack Blum, Russ Banham, Kristine DeBell, Sarah Torgov, Chris Makepeace, Keith Knight, Cindy Girling, Margot Pinvidic

Starkbröl
2023-10-03
Schlockig ungdomskomedi med traditionellt 70/80-talsstuk, gjord av the usual suspects, som mest är av intresse som Murrays första större roll. En del snuskskämt på barns bekostnad som inte skulle flyga idag. Också intressant att notera de demografiska förändringarna, inte ett mörkt ansikte syns till. Kate Lynch vann ett kanadensiskt filmpris för sin roll; hon kommenterade vid prisutdelningen att hon snarast hade vunnit pga att hon varit en kanadensisk skådespelerska i en hitfilm, vilket är sant, för hon har inte speciellt många repliker. Romansen mellan henne och Murray spelas OK när den väl uppstått men skildringen av sättet den uppstår på är inte heller kosher idag och gör till och med mig skeptisk. Sammanfattning: "Kul för kids för 40 år sedan", säkert.
Zebulonm
2023-06-26
Ren nostalgi.
2016-05-01
Detta är nog en film som man inte ska se första gången som 40+ för att uppskatta den. Jag tyckte inte ens att Bill var roligt vid något tillfälle. Inte usel men absolut inte i närheten av bra.
Djason
2013-10-26
Bill Murray räddar denna mediokra komedi.
ClintanTheKing
2013-07-24
En väldigt rolig komedi. Murray's första riktiga roll och han är klockren. Svag 4:a...
ziferN
2013-01-12
Charmig, småhärlig och underhållande film som fungerar gott och väl tack vare Bill Murray som alltid är så härlig att kolla på då han redan här visade att han har en stor talang inom komik. Annars är detta ingen speciellt märkvärdig film inom genren, trots att filmen bjuder på ett par skratt och en viss underhållning för stunden. Men sen så är det ju alltid lite kul med dessa sorts "summer-camp" filmer. Helt ok film ändå med ett litet kul slut.
Kubrick
2012-11-19
Buskis, usel, men har en viss charm och mysigt sjuttiotal.
Raimo_1985
2012-08-25
Rolig :D Men Bill Murrays insats är nog det bästa med filmen.
Fraggeln
2010-07-09
Är oerhört svag för 70/80-talskomedier. Enkla och okonstlade bara roliga liksom, denna film är inget undantag men den faller lite på att Bill Murray spelar över aningens för mycket annars hade den nog fått ett högre betyg av mig.
Fläskkäft
2009-09-16
Filmen fungerar tack vare Murray, han är som vanligt mycket bra med sin träffsäkra underbara humor. I övrigt är det i enklaste laget men det finns en välmenande bit om att bli accepterad. Rätt jämnt tempo rakt igenom. Gillar du Bill Murrays humor lär du inte bli besviken. =)