2.7

Klasskamrater

Första dagen i skolan går lärarinnan Anna-Greta ned sig i ett kärr. Hon räddas av fjärderingaren Stig och ingen vet vem den andre är. Det utspinner sig till en stilla flirt.

Originaltitel Klasskamrater
Regissör Schamyl Bauman
Manus Sölve Cederstrand, Schamyl Bauman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Sickan Carlsson, Olof Winnerstrand, Stig Olin, Karl-Arne Holmsten, Hjördis Petterson, Pia Skoglund, John Botvid

eandersson
2013-06-20
Jag blev lite smått besviken, blev nyfiken efter att ha läst handlingen. Vet inte vad betyget bör hamna på, men inte allt för lågt ändå.
yrkeschaufföre
2013-06-19
Tyvärr accepterade jag inte åldersgrejen så det sabbade filmen för mig, den hade väl inte några intressanta karaktärer och handlingen kändes enligt formulär 1a.
bryngel
2013-06-18
Svinaktigt nära ettan. Det här är inte bra någonstans.
KyLLo
2013-06-18
Ughh. Det är en ren plåga att se den här sortens gamla svenska filmer. Såg den bara för att jag fick upp en beräknad trea. Rekommenderar Hets (40-talet) och Ole dole doff (60-talet) i stället.
NtoNW
2011-10-20
Jag förväntar mig inget speciellt av en film gjord av Schamyl Bauman, men denna var förvånansvärt bra. Bra spel och intressant plot.
precineadd
2011-06-07
fejn
Mareld
2010-10-13
Fick jag göra en film idag om ungdomar som förälskade sig skulle jag nog i vilket fall som helst ringa till Sickan och be henne spela en roll. Hur det än är med åldrar så är Winnerstrand alltid äldst och har nog alltid varit det också.
Linusia
2010-09-15
En skön rulle från 1952 och sitter inte minsann den gamle filmkritikern Gunnar Oldin som elev i 4:e ring! Härligt spel av Sickan som inte är lika "glittrande" i denna film som vanligt och Karl-Arne Holmsten är "bussig".
TobiasRydén
2009-09-11
Håller med loyce att det är lite fånigt med en 32-årig Stig Olin som gymnasiegrabb och en 37-årig Sickan Carlsson som lärare som folk misstar för att vara elev fast hon tydligt ser ut att vara närmare 40! Redan i "Hets" 1944 var det rätt löjligt att Stig Olin spelade gymnasieelev, och det var en film Bo Widerberg kritiserade för att "30-åringar spelade skolpojkar". Även i Hets spelade Winnerstrand skolans rektor och Molander medverkade (fast som gymnasieelev och inte som lärare). På det hela taget är Klasskamrater en helt OK film som har sina stunder, man stör sig dock på dumma val som vissa karaktärer gör och sen, naturligtvis, får äta upp. Bland aktörerna är nog nämnda Jan Molander skönast, han passar utmärkt i sin roll som den ordningssamme läraren Sixten.
Andrewa
2007-05-15
En bra film helt enkelt, dock lite lång tråkig, men håller med cresta i annat fall hela vägen