2.8

Klimatförändringarna - en bluff?

En dokumentärfilm som ifrågasätter den nu dominerande teorin om orsakerna till den globala uppvärmingen; d v s filmen ifrågasätter hypotesen att mänskliga aktiviteter är den huvudsakliga orsaken till den globala uppvärmningen.

Originaltitel The Great Global Warming Swindle
Regissör Martin Durkin
Manus Martin Durkin
Genre Dokumentär, 2000-tal

SugerClown
2010-11-12
Man ska alltid vara källkritisk när man ser filmer som detta, kolla upp personer men även tänka på vad motståndarna står för och vilka de jobbar åt.
Lyndon
2010-10-05
För balansens skull, om inte annat, är den oerhört viktig.
HippiePatrik
2010-07-24
Mycket sevärd! Ska visa den för alla jag känner! Alla dokumentärer har faktafel, den har dock bara 4-5 stycken mindre missar, ett diagram som klipps av, en källa som ändrats på DVD versionen, en person som ångrade sig efter ha vart med etc. Skit i detaljerna och tänk på helheten! Koldioxid skapar inte global warming, det är en 800 år försenad effekt. Hysterin om mijön i dagens samhälle är helt absurd och pådrivs endast av ekonomiska intressen. Det finns en miljard saker som är viktigare än global warming som bara är en flugskit i kosmos! SE FILMEN, LÄS KRITIKEN OCH TÄNKT SJÄLV!
ninja
2010-04-01
Även om den säkert har några bra poänger här och där, försvinner dessa i ett hav av vilseledande konspirationsmumbojumbo, medvetna eller omedvetna lögner och en irriterande jargong.
Mickelito
2010-03-14
Se den gärna! Den är inte särskilt välgjord eller bra innehållsmässigt, men ändå intressant att se hur "vetenskapsmännen" som motsätter sig klimatrönen resonerar. Jag tackar även för länken som många föregående talare har tipsat om. Den rekommenderas varmt som komplement till filmen! Om detta krystade önsketänkande är det enda som talar mot en mänsklig klimatpåverkan, borde det publika tvivlet upphöra ganska omgående. Se även gärna "Planeten" som behandlar jordens kombinerade problem, och hur de hör ihop. Det tenderar annars att bli för mycket fokus på bara klimatet i dagens miljödebatt...
Bandersnatch
2010-02-14
Wow... Den här kan vara en femma om man läser http://www.ofcomswindlecomplaint.net/FullComplaint.pdf (som även -nothingman- med flera tipsat om tidigare) efteråt, samt kollar upp lite fler nya rön. Jag har aldrig tidigare känt mig så övertygad om att de som säger att människor inte påverkar klimatet antingen ljuger eller är opålästa som efter att jag sett den här och läst ovan nämnda text, kollat upp personerna som uttalar sig i filmen och kollat in ännu lite statistik om solaktiviteten. Och att miljörörelsen säger att fattiga länder inte ska utvecklas är bullshit. Det har alltid varit den rika världen som varit måltavlan. Det är också obehagligt att de försöker bedra folk när det gäller ett såhär allvarligt ämne. Om de inte hade använt falsifierad statistik och liknande hade det varit en intressant men absurd dokumentär. Jag förstår inte varför någon lägger en massa krut på att verkligen förtala seriösa forskare och hela miljörörelsen. Även om det skulle visa sig att vi inte kan påverka klimatet, trots all forskning som faktiskt pekar på att vi gör det, så är det ändå dumt att ens riskera en global darwin-award. För OM vi är ansvariga kommer det bli en hel del trubbel. Varför brinner någon för att sätta så många liv på spel? Men se den för all del. Men kolla upp vad IPCC med flera svarar, vad oförfalskade mätningar och forskarvärlden faktiskt säger och fundera framförallt på om det ändå är värt att gambla om sånt här. Än en gång: http://www.ofcomswindlecomplaint.net/FullComplaint.pdf
-nothingman-
2009-11-26
I en dokumentärfilm är trovärdighet det absolut viktigaste men efter att ha läst http://www.ofcomswindlecomplaint.net/FullComplaint.pdf känner jag noll förtroende för den här produktionen. Här använder sig filmmakaren bland annat av manipulerad, falsifierad, utdaterad och (ibland) från början tvivelaktig data, uttalanden och tolkningar och presenterar det som om det vore någon sorts sanning. OM det skulle visa sig att något som sägs i "dokumentären" är tänkvärt går det mig därför totalt förbi. Synd. Det allra mest skrämmande är dock att se att det finns personer som påverkas av den här dyngan till synes utan att reflektera eller kolla upp det som sägs...
SantaClaus
2009-10-27
en film som har många faktafel: http://www.ofcomswindlecomplaint.net/FullComplaint.pdf
*Bea*
2009-08-18
Även om jag inte på något sätt ifrågasätter människans inblandning i klimatförändringen tycker jag att det är bra när vetenskap ifrågasätts och granskas. Den här dokumentären är däremot inte så snyggt gjord.
Paramis
2009-05-25
Alldeles för lång och för mycket fakta, bra budskap men hade kunnat kortas ner till halva tiden.