2.7

Klimt

Ett porträtt av den österrikiske konstnären Gustav Klimt vars drömska, sexuella målningar gjorde honom berömd i sekelskiftets konstkretsar.

Originaltitel Klimt
Regissör Raoul Ruíz
Manus Raoul Ruíz
Genre Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare John Malkovich, Veronica Ferres, Saffron Burrows, Stephen Dillane, Paul Hilton, Sandra Ceccarelli, Karl Fischer, Irina Wanka, Antje Charlotte Sieglin, Nikolai Kinski, Joachim Bissmeier, Peter Appiano, Mark Zak, Gunther Gillian, Alexander Strobele

Rasputin1916
2012-05-09
Fruktansvärt dåligt. Helt otroligt egentligen hur allting är katastrof. Varje scen känns i princip pinsam. I slutet av filmen ville jag boxa John Malkovich på näsan. Herregud!
FilmGuden
2010-08-03
Oengagerande, trotts att Klimt är en av mina personliga Favoritkonstnärer. Upplägget som startar ifrån hans död, hur han ser igenom sitt liv, känns väldigt klisché.
MrsSmiths
2007-07-01
Vilken grym besvikelse! Även om skådespelarinsatserna och fotot är mycket bra så har den här filmen INGENTING med Gustav Klimt att göra. Det mest fascinerande enligt mig är hur lik både Malkovich och Kinski (satan vad lik sin pappa han är) är sina original.
gåshud
2007-03-17
hur mycket av handlingen stämmer egentligen? han dog av en stroke och var president i sezession-rörelsen, vilket inte direkt framgår av filmen. snyggt tycker jag att porträttera klimt så fritt och återge lite av det som gissningsvis försiggick i hans huvud... mera "fenomen" i en tid, kring en person, än direkt skildring kanske. frågor om konstens nödvändighet i brytningen till moderniteten är man väl inte direkt bortskämd med heller. tankeduellen mellan loos och klimt är ju en spännande idé, och skildras minst sagt avslappnat och humoristiskt. "everything is beautiful. everything is ugly. nothing is functional."
Hedlund
2007-01-22
Riktigt bra skådespeleri och snyggt foto! Tycker att Raoul Ruíz kunde ha tagit ut svängarna lite mer för att på såvis göra filmen mer gripande. Hur som helst, en riktigt bra film, stark 4a!
Bozze80
2006-12-23
Malkovich imponerar mest i den något märkliga film...

2006-11-26
Stor besvikelse! En totalt okreativ film av Ruíz. Han lyfter estetiken från sitt tidigare mästerverk Le temps retrouvée men det faller här på ett av simplaste manus han producerat.
snövitt
2006-05-06
jag hann inte se den innan jag flyttade från paris! gustav klimt är en av mina absoluta favorit konstnärer och malkovich är en min "favorit" sen jag var kanske 13 år.!! vill se den..