2.3

Klippet

Svenne Hellström är frånskild, jobbar som långtradarchaufför och har måleri som hobby. Åkeriet han är anställd av kör på Finland och på Finlandsbåten blir det mycket sprit och tjejragg. I Finland upptäcker Svenne att de lastpallar som godset kommer på inte används vid vidaretransporterna i Finland. Lastpallarna är värda 40 kronor styck, vilket innebär en nätt förtjänst på 28000 kronor per resa. Affärerna går blomstrande men snart är polisen dem på spåret och de intjänade pengarna måste "tvättas". Det tänker Svenne göra genom att ordna en utställning och sälja sina målningar.

Originaltitel Klippet
Regissör Jan Halldoff
Manus Jan Halldoff, Thomas Hellberg, Lars-Magnus Jansson
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Pierre Lindstedt, Kjell Bergqvist, Kim Anderzon, Alice Timander, Eddie Axberg, Svante Thuresson

bullitt
2020-05-29
Hörru! Mors! Svårt överbelastat med stockholmstugg. Otydligt berättat. Debacle!
RustyFilm
2019-04-13
En svensk truckerfilm! Och också Jan Halldoffs sista film. En film som många klankat på, t.ex. författaren till roman filmen bygger på. Han tyckte att filmatiseringen var så misslyckad att den krängt hans konstnärliga anseende, detta så grovt att han begärde skadestånd och visningsförbud på filmen. Även jag ser flera brister i filmatiseringen men vill absolut inte totalsåga och mitt i allt jämmer och elände gör nog Pierre Lindstedt sin karriärs främsta skådespelarinsats.
Albion
2016-11-19
Vad är det här? Något av det sämsta jag har sett på mången da'r. Bedrövligt är bara förnamnet. Många skådisnamn som får skämmas här. Nostalgi från tidigt 80-tal och lastbilsscener som minner mer om dokumentär känsla hamnar på pluskontot. Betyget landar på en stark 1;a, dvs 1+
Raimo_1985
2016-07-18
Riktigt bra "festen är slut"-film av härliga Janne Halldoff. Jag blir skitglad av att se den underskattade Pierre Lindstedt i huvudrollen och en av de största, Kjell Bergqvist (i vissa scener helt i skinn!) i en de större birollerna. Jag blir även glad av att se Svante Thuresson och Eddie Axberg. Det måste också vara den enda svenska trucker-filmen. Toppen med alla scener inspelade i Finland. En mycket bra sista film från Janne Halldoff, det är synd att det inte blev fler. Men han slutade på topp! En toppenfilm om vad som kan hända om man inte är försiktig med sitt pengaklipp, och om hur snabb livsglädje kan te sig.

2015-01-18
Filmen har problem med kontinuiteten, då den tredje akten känns som en helt ny film när stämningen skiftar helt. Halldoff ville få med för mycket med alla sidospår vilket ger ett virrigt intryck. Roligt som tidsdokument dock och Svante Thuresson som "Chefen" är kung!
tandersten
2014-12-28
En reklamfilm för OK och Mats Rådbergs senaste skiva.
larox
2014-11-22
Härligt att se en typisk, gammal svensk film. Heder åt Pierre Lindstedt som verkligen passar in som långtradarchaffis och Svante Turesson som chefen, inte alls dumt. Förgyllde min fredagskväll, mysig och tidstypisk men storyn som sådan, nja, den är lite för vidlyftig även om många långtradarchaffisar har sidoverksamhet med stora förtjänster.
KyLLo
2013-06-20
Pierre Lindstedt tycker jag är fantastisk här. Han känns klippt och skuren för rollen som långtradarchaufför. Det är ingen dålig film, utan underhållande på sina ställen och ett bra tidsfördriv. Jag tror att det finns många likheter med 80-talets åkeriverksamhet. Dock blir det pinsamt överdrivet emellanåt och filmen är ganska ensidig. Slutet är inte helt lyckat. Helhetsbetyget hamnar i mitten.
Bomaniac
2013-04-11
Herregud vad taffligt! Okej att det är sköna skådisar, men handlingen har ingen som helst substans. Dom kör lastbil, lyssnar på Mats Rådbergs country, sover på hotell (!) och super. En väldigt romantiserad bild av tradarlivet. Jag förstår varför detta blev Halldoffs sista film.
FabianBom
2013-03-12