2.9

Klockan klämtar för dig

Robert Jordan är en amerikansk sprängexpert som hjälper regeringssidan under det spanska inbördeskriget. Bland soldaterna i Jordans grupp finns den viljestarka Pilar, den farligt opålitliga Pablo och den ljuva och oskuldsfulla Maria. I takt med de allt farligare uppdragen dras Robert och Maria in i en nära relation och ett ömsesidigt beroende som utvecklas till en gripande romans. Deras passion växer samtidigt som de närmar sig avgörandets stund - en till sin spets driven uppgörelse som kan leda till döden.

Baserad på romanen For Whom the Bell Tolls av Ernest Hemingway från år 1940.

Originaltitel For Whom the Bell Tolls
Regissör Sam Wood
Manus Dudley Nichols
Genre Drama, Romantik, Äventyr, Krig, 40-tal
Skådespelare Gary Cooper, Ingrid Bergman, Akim Tamiroff, Katina Paxinou, Arturo de Cordova, Vladimir Sokoloff, Mikhail Rasumny, Fortunio Bonanova, Eric Feldary, Victor Varconi, Joseph Calleia, Lilo Yarson, Alexander Granach, Adia Kuznetzoff, Leonid Snegoff

Jämte
2016-02-13
En för dåtiden förstklassig produktion. Man ser verkligen att de har haft storslagna ambitioner för att göra den så mäktig som möjlig. Synd bara att under i stort sett första halvan av filmen så är de begränsade till att filma inne i en grotta. Det blir lite för mycket av den varan samt att filmen är för lång vilket hindrar den från att få ett högre betyg. Men gud vad Ingrid Bergman var vacker! Sagolik utstrålning.
92axha10
2015-10-18
Efter jag tittat på den här så inser jag hur lite jag kan om Spanien och inbördeskriget där. Det fick mig att vilja läsa på och dessutom läsa boken av Hemingway. Jag gillar hur de kvinnliga karaktärerna är skrivna och handlingen. Den långsamma takten bidrar till stämningen i min åsikt.
2015-01-06
Denna film lyckas under stora delar av sin långa speltid på 160-170 minuter att undvika att erbjuda mig som tittare någon slags glädje i min filmupplevelse. Jag har väldigt tråkigt. Den visar lite livsgnista under sina sista 20 minuter men det räddar inte helheten på långa vägar. Ingrid Bergman är dock alltid trevlig att se medan jag inte förstår varför jag har så svårt för Gary Cooper.
Virrpanna
2014-09-21
Om du som jag har läst Hemingways bok "Klockan klämtar för dig" och tyckte att den var lång och tråkig, så kommer du inte att tycker om denna film heller. Hela boken är inspelad, allt från boken finns med i filmen och filmen är väldigt seg. Men om man gillar boken, så varsågod. Då är det bara att se filmen och njuta.
Mikka
2012-05-03
Hemskt lång och lika oengagerande. Gary Cooper är blek och Ingrid Bergman oattraktiv. Ganska fint färgfoto och några fina vyer, men en ren pina att sitta igenom. Slutscenen var dock rätt bra.
sirkurt
2011-09-01
En bra och gripande/rätt så underhållande film trots att det händer väldigt lite blir det aldrig särskilt tråkigt konstigt nog däremot vet jag inte riktigt om Ingrid Bergman passar i sin roll.
pufred
2011-08-19
Bra matinéäventyr och en av de bästa filmerna om spanska inbördeskriget. Men jag tycker Ingrid Bergman är malplacerad och romantiken alldeles för teatralisk. Så den når inte upp till fyran.
Astrojacob
2010-12-08
9 Nomineringar inkl Bästa Film blev bara en Oscar - för den fantastiska "Pilar". Både Cooper o Bergman var Nominerade men bara Ingrid förtjänade en Oscar. Filmen var hopplöst seg och oengagerande första timman o jag undrade om detta verkligen var Hemingway? Egentligen en hederlig romantisk motståndsmäns-film under frihetskriget i Spanien men styrkan ligger i porträtten. Starka psyken o karaktärer där dock Gary Cooper är totalt malplacerad. Känns både för vek och passiv i hjälterollen o jag retade mig på hans hundvalpsögen. Här skulle man haft en Clintan eller Cagney dessvärre. Hela filmen räddas av de sista 20 minuternas ökande spänning och ljuvliga Ingrid Bergman som faktiskt stjäl hela showen med sin utstrålning. Fyran - svag men tack vare vår Ingrid!
jep
2009-12-23
Bergmans skådespelarinsats utklassar Coopers. Hemingway var tvungen att försöka fyra gåmger för att lyckas sitta igenom hela filmen. Så besviken var han.
Cornerlia
2009-04-19
Såg om den efter många år och den står sig. Härligt med filmer där allt inte måste vara jätteblodigt och gå i superfart