2.8

Knackningar

Molly är säker på att knackningarna från hennes tak är rop på hjälp. Någon är inlåst på våningen ovanför. Men när ingen tror på henne börjar även Molly att tvivla på sig själv.

Originaltitel Knackningar
Alternativ titel Knocking
Regissör Frida Kempff
Manus Emma Broström
Genre Thriller, 2020-talet
Skådespelare Cecilia Milocco, Krister Kern, Albin Grenholm, Ville Virtanen, Alexander Salzberger, Charlotta Åkerblom, Meliz Karlge, Naida Ragimova

2022-11-04
Kass som alltid när det gäller svenskfilm...
2022-10-29
Filmen är lite seg i början men annars är den faktiskt bra, och ganska udda för att vara en svensk film. Cecilia Milocco är riktigt bra i huvudrollen.
Hanness
2022-05-01
Besviken, hade större förhoppningar än detta. Synd då jag gillade konceptet.
KyLLo
2022-04-14
Stämningen och Milocco är bra, även om utvecklingen är för långsam. En psykologisk thriller av det här slaget har man sett förut, men jag tycker ändå att den är annorlunda berättad. Framför allt sticker den ut bland svenska filmer. Det som förvånar mig mest är hur osvenskt alla beter sig trots att det uppenbart är svenskar i Sverige och en svensk som skrivit förlagan. Konfliktsökande, konfronterande osv. Jag har visserligen inte själv upplevt situationerna i filmen och givetvis finns det svenskar som inte är typiskt svenska också. Men spontant känns det som ett väldigt amerikanskt samhälle där grannar skriker på varann mitt i natten och myndigheterna vänder medborgare ryggen när det inte passar. Min uppfattning är att det i allmänhet är precis tvärtom i Sverige. Bristen på trovärdighet är det största problemet.
Ghostface
2022-03-22
Klichédrypande, lite för uppenbar händelseutveckling tyvärr men väldigt somriga bilder av Norrköping.
myslas
2021-02-08
Inte ett särskilt ovanligt koncept inom filmen men jag tycker det var välgjort om än inte på Bergman-, Polanski-, eller Aronofsky-nivå. Slutet är vad som sänker betyget ett snäpp, det kunde gjorts betydligt bättre.