3.3

Knives Out

När den berömda kriminalförfattaren Harlan Thrombey hittas död på sin egendom strax efter sin 85-årsdag, landar på något mystiskt sätt uppgiften att utreda mordet hos den nyfikne och lättsamme detektiven Benoit Blanc. Med såväl Harlans dysfunktionella familj som hans hängivna personal på listan över misstänkta, tvingas Blanc slingra sig genom ett nät av lögner och villospår för att avslöja sanningen om Harlans allt för tidiga död.

Originaltitel Knives Out
Regissör Rian Johnson
Manus Rian Johnson
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Edi Patterson, Frank Oz, K Callan, Noah Segan, M Emmet Walsh, Marlene Forte, Raúl Castillo, Shyrley Rodriguez, Kerry Frances

päronanton
2020-08-04
Intressant film, med mycket bra skådespel!
BarryHero
2020-07-27
Mycket kompetent whodunitverk i Agatha Christie-style som dock kunde ha varit snäppet vassare storymässigt. Även lite överraskande att vissa stora skådespelarpjäser inte fick så mycket speltid som man hade kunnat tro. Ändock underhållande från början till slut och Rian Johnson är en intressant filmskapare att följa.
Rixn
2020-06-16
Kul att Rian kan göra bra filmer också.
acidboy
2020-04-27
Mycket som är bra. Ibland är det medvetet höga tempo irriterande. Något som verkligen var störande i filmen var Daniel Craigs dialekt! :)
BlueViper
2020-04-25
Välgjord och underhållande. Egentligen en typisk trea då den inte stack ut alls i genren, men jag lägger en fyra för att jag gillar den här genren.
dafreakish
2020-04-25
Oväntat underhållande i en genrer som är ordentligt mättad. Det märks att alla inblandade har väldigt kul och filmen har mer djup än vad man kan tro från början. Ana de Armas bör få ännu tyngre roller att bita i framåt. Nästan en fyra.
Spook
2020-04-11
många stjärnskådisar i denna Agatha Christie-liknande film.
GrandMaster_E
2020-04-10
Kul film med bra skådisar och fiffigt berättande som inte hör till vanligheterna på dagens filmmarknad.
2020-03-31
Trots dryga två timmars speltid blir den aldrig tråkig eller ointressant - tvärtom, och filmen känns betydligt kortare än så. Allt är stabilt, och det verkar som att de har haft väldigt kul under inspelningen. Men mer än så är det egentligen inte. En film att se - inte att jubla över. (8+/15)
Supernaut
2020-03-28
Rian Johnsons bästa sen Brick, sen stark trea! När inte hel vägen fram till fyra men väldigt underhållande.