3.4

Knives Out

När den berömda kriminalförfattaren Harlan Thrombey hittas död på sin egendom strax efter sin 85-årsdag, landar på något mystiskt sätt uppgiften att utreda mordet hos den nyfikne och lättsamme detektiven Benoit Blanc. Med såväl Harlans dysfunktionella familj som hans hängivna personal på listan över misstänkta, tvingas Blanc slingra sig genom ett nät av lögner och villospår för att avslöja sanningen om Harlans allt för tidiga död.

Originaltitel Knives Out
Regissör Rian Johnson
Manus Rian Johnson
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Edi Patterson, Frank Oz, K Callan, Noah Segan, M Emmet Walsh, Marlene Forte, Raúl Castillo, Shyrley Rodriguez, Kerry Frances

vonadel
2021-04-29
Hade nog alldeles för höga förväntingar på denna efter att i en podd hört att det skulle vara 2019 års bästa film. Inte dålig, snygg, men inte riktigt min kopp te. 5/10
ilgoga
2021-04-03
Kul med stor ensamble karaktärskådisar. Själva historien väldigt sökt men det hör ju genren till. Noah Segan nog bäst :)
mammene
2021-03-13
En mycket klurig och mycket underhållande kriminal/komedi. Det är ett pusslande som är mycket intressant, där bit för bit läggs fram, med vissa svängningar. Det är gjort med glimten i ögat och precision, det är det som gör det så underhållande, man har tagit med så mycket och i slutändan lägger det sig så bra tillrätta och med en liten twist.
StureStenhög
2021-03-10
Kul och underhållande hela vägen. Man tar avstamp i en kärlek till genren, men gör sedan något väldigt eget av det här. Historien och mysteriet går ihop väldigt bra i slutändan, och informationen portioneras ut snygg under filmens gång. Vändningarna är dessutom smarta och blir aldrig ologiska. Det är både fartfyllt och klurigt på samma gång, och det är kul att se att det fortfarande finns lite liv i det här formatet
2020-09-26
Beviset på att det fortfarande går att göra en bra cluedo utan massa våld och urspårningar. Härlig ensemble, bra story och snygg scenografi kring huset.
Starkbröl
2020-09-13
Småputtrig men inte engagerande alls. Craigs dialekt är verkligen dålig och störande.
ThePatient
2020-09-07
Ändlöst fyndig och underhållande. Håller på att titta på den för andra gången (ville omedelbart se den igen efter första titten) och hittar fler grejer på djupet som jag inte tänkte på första gången. Varenda karaktär är fantastiskt spelad.
päronanton
2020-08-04
Intressant film, med mycket bra skådespel!
BarryHero
2020-07-27
Mycket kompetent whodunitverk i Agatha Christie-style som dock kunde ha varit snäppet vassare storymässigt. Även lite överraskande att vissa stora skådespelarpjäser inte fick så mycket speltid som man hade kunnat tro. Ändock underhållande från början till slut och Rian Johnson är en intressant filmskapare att följa.
Rixn
2020-06-16
Kul att Rian kan göra bra filmer också.