3.4

Knives Out

När den berömda kriminalförfattaren Harlan Thrombey hittas död på sin egendom strax efter sin 85-årsdag, landar på något mystiskt sätt uppgiften att utreda mordet hos den nyfikne och lättsamme detektiven Benoit Blanc. Med såväl Harlans dysfunktionella familj som hans hängivna personal på listan över misstänkta, tvingas Blanc slingra sig genom ett nät av lögner och villospår för att avslöja sanningen om Harlans allt för tidiga död.

Originaltitel Knives Out
Regissör Rian Johnson
Manus Rian Johnson
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Edi Patterson, Frank Oz, K Callan, Noah Segan, M Emmet Walsh, Marlene Forte, Raúl Castillo, Shyrley Rodriguez, Kerry Frances

Afflicter
2021-09-24
Jag är tacksam för att det här visade sig vara ett ganska traditionellt, men välpresenterat mordmysterie för en gångs skull.
andersg
2021-09-22
Den får en femma för att den kommer med något nytt till en som vanligt krystad genre, en trippel eller kanske kvadruppeltvist och bra humor. Lite vibbar av Jeunet*Wes Anderson utan att fokusera på fotot.
Ful_fisk
2021-09-21
Att ironisera över whodunnit-deckaren är knappast något nytt, så har Rian Johnson, en regissör som aldrig imponerad nämnvärt på mig, något att tillföra genren som vi inte redan sett i alltifrån Släpp deckarne loss det är mord till Gosford Park? Ja, det har han absolut! Egentligen är det ju mer en komedi än en deckare, inte minst i och med Daniel Craigs underhållande överspel med usla sydstats-accent. Allting är rätt överdrivet, twisterna oändligt många och intrigen underhållande snårig. Men det är ju just det som är poängen. Det blir väldigt underhållande. Jag tyckte om den! Kul film.
Ranma
2021-09-10
Den är ok, för att storyn är intressant. Men den har liksom inte det där pusseldeckarmyset! Det tar sig inte. Och det spelas över (främst Craig), på ett sätt som nog var menat att tillföra något men verkligen inte gör det.
Djason
2021-09-07
Inte så bra som jag trodde den skulle vara men visst är det en snårig film och jag hängde inte med i alla svängar misstänker jag. Lysande skådisar gör ju det här till en bra film men som sagt, hade hört så gott om denna så tyvärr var väl förväntningarna för höga.
Körsbär
2021-09-04
Ruggigt nära en femma :) Välgjord, spännande och släpper inte taget om tempot. Bra film!
Starlette
2021-09-03
Gillar pusseldeckare och konstiga karaktärer. Men jag saknar det lilla extra! Även om den är långt ifrån förutsägbar. Blev också förvånad då Daniel Craig spelar över, på gräns till fånig. Många rollkaraktärer som känns onödiga i denna, som tillför minimalt. Christopher Plummer är dock härlig, hade velat se mer av honom. Dock sevärd film.
BjörnBandhund
2021-09-03
Det här BORDE ha gillats, eftersom jag har en förkärlek för pusseldeckare. Daniel Craig funkar väl som vår detektiv (man tänker faktiskt aldrig på att det är "James Bond") och det övriga skådespeleriet går väl inte att klaga på. Men filmen faller på att den inte lyckas engagera. 2 timmar och 10 minuter är helt enkelt för utdraget, och flera scener var helt onödiga för handlingen. Men så såg jag den ju också på nyårsdagen, då man av förklarliga skäl är dåsig. Det är absolut ingen skitfilm, och kanske höjer jag betyget om jag ger den en andra chans någon gång. Men nej, just nu stannar det på en stark tvåa, eller 5/10.
Andreas_
2021-07-12
Inte mycket att säga mer än att filmen är helt okej, inte mer och inte mindre, försöker återuppliva Agatha Christie genren där det sker ett mord och där en smart detektiv ska komma på vad som hände och vem som är mördaren, lite typ som cluedo och visst är tanken god och det hade kunnat vara riktigt bra men Rian Johnson lyckas inte med detta, han är verkligen en medioker regissör och jag förstår inte vad en av mina favorit skådisar Daniel Craig gör i denna film, han känns så fel i huvudrollen, speciellt med hans fåniga överdrivna Texas accent som han inte lyckas med särskilt bra och det är kanske inte så konstigt med tanke på att han är en britt, men varför måste den accenten finnas? varför kan han inte ha en engelsk accent bara för att han spelar en gammal bok karaktär? lite ändringar dör väl ingen av tänker jag, hursomhelst, många bra skådisar samlade i en och samma film utan tvekan och alla gör väl nästa en riktigt bra roll med sina karaktärer förutom faktiskt Craig och Ana de Armas som känns båda för överdrivna och överspelade här, jag är lite besviken för jag hade förväntat mig mycket mer men det är trots allt rätt underhållande fram till att man åtminstone får veta vad som skett osv, där faller filmen totalt över klippkanten och jag blir besviken, men tack vare många bra skådisar som Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield och Christopher Plummer som lyckas lyfta upp filmen trots det mediokra avslöjandet gör att det blir helt okej ändå och betyget landar på en medel 3:a
quelnightmare
2021-06-11
Regissören Rian Johnson har framgångsrikt skapat en äkta mysteriesaga, en invecklad och lockande biopjäs. Ddet inte har funnits en anständig whodunit på ett tag och den här är absolut sevärd.