3.4

Knives Out

När den berömda kriminalförfattaren Harlan Thrombey hittas död på sin egendom strax efter sin 85-årsdag, landar på något mystiskt sätt uppgiften att utreda mordet hos den nyfikne och lättsamme detektiven Benoit Blanc. Med såväl Harlans dysfunktionella familj som hans hängivna personal på listan över misstänkta, tvingas Blanc slingra sig genom ett nät av lögner och villospår för att avslöja sanningen om Harlans allt för tidiga död.

Originaltitel Knives Out
Regissör Rian Johnson
Manus Rian Johnson
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Edi Patterson, Frank Oz, K Callan, Noah Segan, M Emmet Walsh, Marlene Forte, Raúl Castillo, Shyrley Rodriguez, Kerry Frances

idaho1981
2022-06-21
Underhållande och skruvad med spännande intrig.
Rele
2022-04-10
Jag tyckte om den här filmen och t. o. m. manuset. Tillräckligt många duktiga skådespelare och hyfsad regi ger mig anledning att ge en fyra.
Robkiller
2022-02-26
Riktigt seg första halvan, men det tar sig.
Murvel48
2022-02-09
En mycket underhållande och välspelad pusseldeckare.
dudson
2021-11-14
Vilket Shaaizze skräp. En rejält urvattnad soppa med många...kända namn inblandade, Vilket tyvär inte räddar upp detta spektakel från botten###,,,betyg,,,###
QuiNonStultus
2021-10-11
Helt okej Who Dunnit-deckare à la Agatha Christie. Ibland väldigt välspelad, men ibland snarare överspelad. Mysig, hur som helst!
Afflicter
2021-09-24
Jag är tacksam för att det här visade sig vara ett ganska traditionellt, men välpresenterat mordmysterie för en gångs skull.
andersg
2021-09-22
Den får en femma för att den kommer med något nytt till en som vanligt krystad genre, en trippel eller kanske kvadruppeltvist och bra humor. Lite vibbar av Jeunet*Wes Anderson utan att fokusera på fotot.
Ful_fisk
2021-09-21
Att ironisera över whodunnit-deckaren är knappast något nytt, så har Rian Johnson, en regissör som aldrig imponerad nämnvärt på mig, något att tillföra genren som vi inte redan sett i alltifrån Släpp deckarne loss det är mord till Gosford Park? Ja, det har han absolut! Egentligen är det ju mer en komedi än en deckare, inte minst i och med Daniel Craigs underhållande överspel med usla sydstats-accent. Allting är rätt överdrivet, twisterna oändligt många och intrigen underhållande snårig. Men det är ju just det som är poängen. Det blir väldigt underhållande. Jag tyckte om den! Kul film.
Ranma
2021-09-10
Den är ok, för att storyn är intressant. Men den har liksom inte det där pusseldeckarmyset! Det tar sig inte. Och det spelas över (främst Craig), på ett sätt som nog var menat att tillföra något men verkligen inte gör det.