2.6

Kod Mercury

Den avhoppade och cyniske FBI-agenten Art Jeffries liv får ny fart både känslo- och händelsemässigt när han tar en autistisk liten grabb under sitt beskydd. Nioårige Simon är ett siffergeni och har av en slump knäckt en superhemlig och avancerad krypteringskod som USA:s regering satsat stora pengar och prestige på. Han måste tystas för gott...

Originaltitel Mercury Rising
Regissör Harold Becker
Manus Lawrence Konner, Mark Rosenthal
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Bruce Willis, Alec Baldwin, Miko Hughes, Chi McBride, Kim Dickens, Robert Stanton, Bodhi Elfman, Carrie Preston, Lindsey Ginter, Peter Stormare, Kevin Conway, John Carroll Lynch, Kelley Hazen, John Doman, Richard Riehle, Chad Lindberg, Hank Harris

Skapad 2019-12-05 av Rollywood
Action från 1998 om en FBI-agent som tvingas skydda en autistisk pojke från en hemlig militär organisation, dold inom regeringen. När den autistiske pojken Simon (Miko Hughes) av misstag knäcke...   Läs mer »

2013-07-28
Filmen är bra och spännande, går att se fler ggr utan att tröttna på. Pojken gillar jag skarpt för han är så duktig och bra på sina roller.
Fetjocke
2012-09-26
Det var det sloppigaste manuset på länge.
dafreakish
2012-09-02
Medioker beskrivning av autism och dessutom en hafsigt och oinspirerad film. Synd att Baldwin inte fick mer plats.
Xenox
2012-07-07
Underhållande actionthriller. Bruce Willis gör en helt okej insats och det känns lite som att man får vad man kan förvänta sig av filmen. Inget mästerverk, men funkar som underhållning en lördagskväll.
kanemura
2012-06-09
På tok för ologisk och Willis var jobbigt känslig. Såg Die Hard igår och då framstår ju detta som ganska svagt.
kaj08
2010-11-05
En typisk action/thriller med Bruce Willis. Man får det som förväntar sig av en sådan här film. Handlingen är något dum och ologisk, men trots det lyckas filmteamet få upp en ganska så hygglig spänning. Bruce Willis har en roll där han känns igen. I denna film spelar han en tuff FBI-agent som har svårt att ta order, och kör istället på med sin macho och ärade stil. Ett extra kul inslag i filmen är att Peter Stormare har en liten biroll. Kanske ingen större insats, men ändå lite kul att se honom fajtas med Bruce Willis :)
HerrNenne
2010-08-04
Både dom lite finare dramadelarna såväl som den vanliga konspirationsactionfilmen funkar bra. En trevlig mix.
m98_hen
2010-07-19
Allt är obegripligt, förutom att kvinnan genast antar en omvårdande roll. Fräscht?
ninja
2010-07-19
Känns redan sjukt daterad. Tiden går fort ibland, även om det oftast känns tvärtom.
asasae
2010-07-15
Pojken spelar autistisk otroligt bra! Tycker filmen höll måttet ganska bra vad gällde spänning, samtidigt som jag kanske inte förstod poängen med att jaga en liten pojke för att han knäckt en kod. Men visst var filmen underhållande, men ej minnesvärd.