3.3

Kod okänd

En boulevard i Paris med mycket folk och rörelse. Plötsligt kastar någon ett hopknycklat papper i en tiggarkvinnas utsträckta hand. Detta är den handling som, under ett kort ögonblick, för in filmens olika karaktärer på samma kurs.

Originaltitel Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages
Alternativ titel Code InconnuCode UnknownCode Unknown: Incomplete Tales of Several Journeys
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, Krig, 2000-tal, Romantik
Skådespelare Juliette Binoche, Thierry Neuvic, Josef Bierbichler, Ona Lu Yenke, Djibril Kouyaté, Luminita Gheorghiu, Crenguta Hariton, Bob Nicolescu, Arsinée Khanjian

Skapad 2003-05-06 av Juanito
Den egensinnige österrikiske regissören Michael Haneke gjorde Kod okänd efter den väldigt obehagliga Funny Games (1997). Filmen börjar med att en kille slänger ett ihopknycklat papper i händern...   Läs mer »

Nena2000
2015-07-09
Juliette Binoche är en lysande skådespelare som lyfter hela filmen. Dock var hela filmen något förvirrande, inte minst för att scenerna från Kosovo och från familjen från Somalia (?) inte var textade (hade lyckats få tag i en felaktig dvd där endast franskan var textad) så där missade vi mycket av handlingen. Tri Art-film har erkänt att det fanns en felaktig utgåva med ofullständig textning som drogs in igen och givetvis fick vi tag i den (köpt begagnat i loppisbutik)
Galivan
2015-04-15
Svårbedömd. Greppet är intressant, intressantare än den faktiska filmen. Man kan se att Östlund har hittat inspiration härifrån. Det är bara en kamera som används i varje scen och det klipps nog aldrig i scenerna. Det ökar realismen. Scenerna är olika intressanta, vissa kändes ointressanta eller konstruerade, andra var intressanta och Binoche gör några bra scener. Men scenernas betydelse och relation till övriga scener är svår att se under filmens gång. Intressant experiment, men för tillkrånglat för mig.
Slowdive2
2014-12-30
Tacksam för de ytterst få här som bemödat sig med att försöka förklara hur den här filmen kan förstås - snarare än att försöka vinna billiga poäng på att göra sig förknippad med ett namn. Själv kände jag mig förvirrad efter att ha sett filmen, men med lite hjälp så känns det som att jag börjar förstå enstaka aspekter av den.
Harford
2014-07-19
Rysligt bra skådespeleri, regi och foto, men filmen saknar en sak; en handling. Det blir mest irriterande och frustrerande när man försöker begripa vad filmen handlar om egentligen. Tråkig med andra ord.
Valarn
2014-05-21
Precis min smak. Oerhört bra! Nära femman. Östlundskt. Länge sen jag fastnade så mycket för en film. Kändes mer som 45 minuter är två timmar.
Dele
2014-01-26
Jag gillar Hanekes effektivt långsamma och ofta tysta men talande berättarsätt, som skapar en sådan stark betraktande känsla. Här finns några sådana fina scener med inledningen och episoden i tunnelbanan som strålande höjdpunkter. Innehållsmässigt är det dock lite för fragmentariskt och ostyrt för min smak.
hsimpson
2013-11-01
Några intressanta scener, men för det mesta är det frustrerande och inte särskilt bra, helt enkelt. Fastnade inte alls för detta. Hanekes svagaste, i mitt tycke.
Filmguden911
2013-02-14
Ett antal starka scener, ett flertal helt meningslösa och ointressanta. Inget vidare flyt. Alldeles för spretigt för min smak. Du är en konstig katt Haneke!
pufred
2012-10-16
Haneke tycker jag gör provokativa intressanta filmer, han låter åskådaren tänka, men det blir lätt kvasi, pseudo,med metainslag. Denna var inget undantag. Fragmentarisk,och rätt poänglös. En del bra scener och Juliette Binoche är bra, men filmen känns osammanhängande och eftersmaken är lätt irriterande och frustrerande.
tandersten
2012-09-11
stefanp, parallellen till Inland Empire du beskriver här ovan är helt omöjlig. Haneke gjorde filmen 2000, inland empire gjordes 2006. Personligen måste jag se om den här för att se om jag har ändrat uppfattning.