Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka
BETYG
3.4
av 5

Uppe på Vallmokullen


Umi lever utan sina föräldrar tillsammans med sin farmor och sina syskon. Varje morgon hedrar hon sin pappas minne genom att hissa en flagga utanför deras hus. Ritualen fascinerar pojken Shun när han dagligen ser den på väg till skolan från sin pappas båt. Shun skriver en dikt om det hela i skoltidningen och när Umi läser den bestämmer hon sig för att söka upp honom. En relation och en förälskelse tar form, men det finns saker de inte känner till om varandra som ska få stor betydelse för deras framtid.


Originaltitel Kokuriko-zaka kara
Alternativ titel From Kokuriko Hill, From Up on Poppy Hill
Regissör Goro Miyazaki
Manus Hayao Miyazaki, Keiko Niwa
Genre Drama, Animerad, Anime, Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare Masami Nagasawa (röst), Junichi Okada (röst), Keiko Takeshita (röst), Yuriko Ishida (röst), Rumi Hiiragi (röst), Jun Fubuki (röst), Takashi Naitô (röst), Shunsuke Kazama (röst), Nao Omori (röst), Teruyuki Kagawa (röst)
Betygsätt Logga in eller bli medlem för att rösta
Betygsantal 762
Filmnummer 90677

Recensioner

Skapad 2019-12-20 av Mihon86
Umi är en av fyra syskon som lever med sin farmor på en kulle medan deras mamma är i Amerika och studerar. Umi är flitigt upptagen med att sköta sina studier och huset. Varje dag reser hon en fla...   Läs mer »

Kommentarer


LillaBlåaMus
2020-07-04
Vacker, vemodig, upplyftande. Fantastiska miljöer med himmelska höjder och havet som väntar på hamnarnas väldiga fartyg. Trots sparsam bakgrundsinformation är karaktärerna, särskilt huvudpersonen Umi, lätta att känna med. Sen tycker jag det är synd att man väljer den vanliga, enkla utvägen (men okej om man valt att vara trogen förlagan). Att slutet är lite förutsägbart gör inte så mycket i en sån här film. Någon djupare uppgörelse med enfaldiga normer och regler förväntar jag mig inte heller. Men jag anser att det moraliska dilemma som Umi och Shu ställs inför är mer intressant än de faktiska omständigheterna som så småningom uppdagas. Filmen hade kunnat lämna ett än djupare avtryck om den slutat tidigare och lämnat tittaren i viss ovisshet men i visshet om Umis bergfasta beslut. Heder åt henne.
HerrNenne
2020-01-01
Förstår inte riktigt grejen med den här filmen. Vacker att se på förstås, men tycker inte den lyckas förmedla några känslor. Storyn, både det faktiska och det inre, blir mest hastat och utan nerv.
Zarquon
2018-05-27
Fin med intressant historisk kontext, baserad på en förlaga som Miyazaki Jr. helt uppenbart är mycket mer bekväm med än besvikelsen "Övärlden". Full av detaljer, fina miljöer och bra soundtrack. Kanske inte lika "magisk" som farsan Hayaos storfilmer men har väldigt svårt att komma på något att klaga på här.
Kurosawafan
2016-12-25
lugn långsam skön och gripande
isecore
2014-04-19
En oerhört söt berättelse som saknar den typiska Ghibli-magin. Dock betyder det inte att den är osevärd, tvärtom har den en djup känsla för karaktärerna och animationen, bakgrunderna håller som vanligt ypperlig klass. Stark trea.
Gandoon
2014-04-01
Ännu en mys-Ghibli. Den detaljnoggranhet som framtecknats i bild uppskattar jag oerhört mycket. Det finns scener där jag skulle kunna sitta och titta igenom varenda hörn på bildrutan och bara njuta. Dock är tyvärr berättelsen varken något direkt nyskapande eller väldigt engagerande. Filmen får en svag fyra på sina visuella meriter och ett underbart ljudspår.
the-godfather
2014-03-16
Inget mästerverk, men det betyder inte att den är dålig. Filmen är enligt mig som en tavla, fin att kolla på samt har en djupare betydelse om man granskar den noga. Sen så musiken som ljuvt sommar regn, svalt och uppfriskande. Kan inte komma på något dåligt utan att verkligen att det känns framtvingat. Så filmen får en fyra utav fem i betyg. har ett högt värde som gör att den går att se om mer än två gånger. Rekommenderas.
hsimpson
2014-01-19
Fin, mysig och med bra musik, men jag fastnar aldrig riktigt för historien. Däremot är det ett klart lyft från Goros förra film (även om det inte säger så mycket).
Greystalker
2013-10-19
Snygg och mer sammanhållen än Goros förra. Dock saknas magin och nerven som man vant sig vid från Hayaos filmer.
ses11
2013-08-10
Verkar vara väldigt få som tänker på hur osannolikt bakåtsträvande den här filmen är. I ett fascinerande asiatiskt filmklimat där rätt mycket har hänt de senaste 50 åren, verkar Goro Miyazaki tro att det bästa måste vara en nostalgisk tillbakablick till efterkrigets japan. Det är bara det att Ozu, Naruse m.fl. redan gjorde det väldigt utförligt på 50-talet; de var själva med i den samhällsförändring som skedde efter atombomberna, och hade skärpa nog att fånga vad det var som hände. Goro Miyazaki är helt historielös på den här punkten, och hade därför gärna kunnat skildra denna tiden med fräscha, samtida ögon. Istället blir det bara en enda lång återvändsgränd, tillbaks till det gyllene 50-talet. Då hjälper det inte att filmen gömmer sig bakom att vara animerad - det här känns så ofräscht för att komma från en filmstudio som faktiskt var en del av japans framfart som filmland.
Visa äldre kommentarer »