3.5

Kokvinnorna

Peter Gerdehag har filmat två systrar i Halland under 31 månader. Kokvinnorna Inger och Britt är något så ovanligt som handmjölkerskor och förmodligen de allra sista som levererar sin handmjölkade mjölk till Arla, som kör upp till deras halländska höjder med den stora tankbilen! Två kvinnor som arbetar enligt en döende kulturtradition. Maj-Ros, Liselotte, Lilly, Stina, Kalven-Lille, den oerhört älskade stuten Fille och arvtagaren Lill-Fille är några av namnen på de röd- vita innevånarna i den gamla lagården. Många av dem är egensinniga personligheter. Alla är de utrotningshotade av den nya tidens krav.

Originaltitel Kokvinnorna
Regissör Peter Gerdehag
Manus Peter Gerdehag, Malcolm Dixelius
Genre Dokumentär, 2010-tal

Rockbabydoll
2014-08-16
Jag tänker mig att den här filmen kan handla om lite olika saker, för olika personer. Man kan se den ur rent tidsdokumentärt perspektiv; hur vi levt med boskap mer basic förr, och vad som händer i skiftet. Man kan se den för det vacka fotot; idylliska stämningar och speciella människoporträtt. Man kan också se den som en filosof; med djupare frågor om livsval, förutsättningar i barndomen och relationer. Är släkten värst eller bäst? Ser samhället alla? Jag fick stor behållning av filken, ur alla perspektiv.
Netza
2014-05-10
Order kruttant fick plötsligt en ny innebörd.
carnevil
2014-04-23
Kok-vinna = att först nå 100 grader Celsius.
Dele
2013-05-05
Filmens stora förjänst är kontrasten mellan det moderna Sverige och det gamla som filmen lyfter fram, och som uppenbarligen ännu inte är helt försvunnet. En nyttig film att se och begrunda!
Kosmoskorven
2013-01-20
Tyckte att den kändes nyttig att se. Men tempot är för långsamt. Orkar inte engagera mig. Intressanta karaktärer, dock. Sega, envisa tanter. Håhå jaja.
snyltare
2012-12-10
Fascinerande film om fascinerande människor. Ingen sätter sig på Britt, inte! Mer än en och annan ko. Vackert, roligt och sorgligt. Och en påminnelse om ett Sverige som var vardag för inte så länge sedan.
MrBlonde
2012-12-05
Fantastiskt foto som väntat men håller inte samma klass som "Hästmannen". Saknar den där riktigt mysiga och tysta känslan.
Valarn
2012-11-26
Första produktionen av Gerdehag jag sett. Blev förvånad över det vackra fotot och miljöerna. Filmen får mig stundtals, trots allt elände, att vilja åka ut på landet och bara vara där, bruka jorden och ge upp allt som storstaden har att erbjuda. Hade väldigt stora förväntningar och blev inte besviken i någon aspekt. Jag är väldigt glad att Gerdehag inte valde att göra "Kokvinnan", med systern som sidekick, trots att storasystern livsöde så klart är mer unikt och för en manusförfattare kanske mer intressant.
Filmgalning
2012-11-01
Jag antar att det borde vara en fyra men något stör mig, jag vet inte riktigt vad.
foppa99
2012-07-09
välgjord o tragikomisk (men mest tragisk).