Kollektivet

Erik och Anna är ett par med en dröm. Tillsammans med deras dotter Freja startar de ett kollektiv i den finare delen av Köpenhamn. Med familjen i centrum av historien bjuds publiken in i Anna och Eriks dröm. Vi deltar i husmöten, middagar och fester. Det är vänskap, kärlek och sammanhållning tills en dag när en svår kärleksaffär blir kollektivets stora prövning.

Originaltitel Kollektivet
Alternativ titel The Commune
Regissör Thomas Vinterberg
Manus Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Helene Reingaard Neumann, Martha Sofie Wallstrøm Hansen, Lars Ranthe, Fares Fares, Magnus Millang, Anne Gry Henningsen, Julie Agnete Vang, Sebastian Grønnegaard Milbrat, Lise Koefoed, Rasmus Lind Rubin, Mads Reuther

2017-08-20
Något av det märkligaste jag sett på flera år. Jag tappade bort mig mest hela tiden, fast inte i det som hände utan snarare i det som inte hände. Att prata om lösa trådar känns kanske inte helt rättvist - det är inte trådarna som är lösa, utan det är alla fantastiska upplägg som bara rinner ut i sanden som gör mig förvirrad. Varför väljer Vinterberg att berätta på det här sättet? Varför blir vi presenterade för alla människorna i ett kollektiv, när ingen av dessa människor är oumbärlig för filmen? Nåja, filmen har absolut sina stunder, och Trine Dyrholm är fantastisk (som vanligt). Däremot kändes det som att världens bästa skådis (UT) gick på halvfart. Men den är klart sevärd, även om den är Vinterbergs sämsta danska film (med reservation för att jag ännu inte har sett "En man kommer hem"). (7+/15)
Mortiis
2017-06-30
Jag tror nog till och med att jag tyckte bättre om nya Ett päron till farsa än detta, det är inte långt bort att jag sätter en etta här. Enorm besvikelse från Vinterberg, utan poäng och utan riktiga karaktärer som man bryr sig om. Som en mycket sämre Tillsammans.
staynow
2017-06-09
Som sagt, vad var poängen?
Spidde
2017-05-30
Ojämn och lite märklig, men jag hade hört så mycket negativt om filmen i förväg att jag ändå blev positivt överraskad. Skådespelet är bra överlag och storyn har vissa poänger. Sen håller jag med alla andra om att jag hellre hade sett en dansk Tillsammans än den ångestfest som det här visade sig vara, men den höll ändå att se. Mångas besvikelse har nog också med att göra att Thomas Vinterberg brukar leverera bättre filmer, men vi får hoppas på en starkare film nästa gång.
okidoki
2017-04-30
Vad var poängen?
Strongbow
2017-01-05
Känns ofärdig. Bra rollprestationer över lag dock.
Robodan
2016-11-04
Ett hyfsat berörande relationsdrama, men väldigt långt från Vinterbergs tidigare mästerverk och saknar mycket av den värme och de knivskarpa karaktärerna som fanns i Moodyssons variant av samma historia.
Rehn108
2016-09-26
Fint filmat, älskar ljuset. Lite långsam film. Jag hade gärna sett fler vyer från huset och fått mer känsla av kollektivet. Den handlar som många andra påpekat mer om ett par och utvecklingen av deras relation än något annat. Synd, för jag hade gärna sett Ole, Mona och de andra ges mer utrymme.
nikdelarge
2016-09-20
FIlmen förtjänar egentligen en trea. Dock får den en tvåa, just för att det är Vinterberg och han kan fan göra bättre film än såhär. Den är ganska tråkig, handlar om tvåsamhet. resterande karaktärer går som statister i bakgrunden. Det är danskt på ett dåligt sätt. Inte den där danska svarta humorn, heller inte rubbad på något sätt. Jag tycker bu.
jezebel
2016-08-21
Hade vid spontanbiobesök förväntat mig en dansk Tillsammans men fick något helt annat. Saknar en hel del saker. Fördjupningar av olika relationer och karaktärer är ett exempel. Mer genomarbetade miljöer en annan. Hade kunnat var mycket mer det här.