3.7

Kolya

Tjeckoslovakien 1989. Cellisten Frantisek Louka kritiserar regimen, och förvisas till att spela på begravningar och liknande tillställningar. För att få snabba pengar ingår han ett skenäktenskap med en ryska. Hon flyr snart till väst och Louka tvingas ta hand om hennes lille son Kolya.

Originaltitel Kolja
Regissör Jan Sverák
Manus Zdenek Sverák
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Zdenek Sverák, Andrej Chalimon, Ondrej Vetchy, Libuse Safránková, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak, Irina Livanova, Silvia Suvadova

Skapad 2019-11-30 av Teolinda
Kolya utspelar sig i det Sovjet-ockuperade Tjeckoslovakien i slutet på 1980-talet och handlar om Louka, en typisk gammal ungkarl. Han är cellist och spelar på begravningar sedan han fått sparken f...   Läs mer »

2018-01-01
Riktigt bra film...
2017-10-30
Dele
2015-09-08
En fint berättad ömsint historia. Viss tveksamhet kring en del sexrelaterade detaljer dock.
foppa99
2015-04-26
finfin,känns genuin

2014-12-31
Har för mig den var gubbsjuk och pretentiös.
GinNTonic
2011-08-25
Lite fin, men historien följer verkligen standardmallen och är således ganska tråkig. Ful ljussättning stundtals, och det är verkligen inget jag brukar lägga märke till. Det hjälper inte att den är gubbsjuk, och inte ens att den är tjeckisk.
pokerfacedpots
2010-12-02
Mycket bättre än jag väntat mig. Lite hjärtknip och charm. Fin miljö också.
Rickelin
2010-03-30
Fint foto, skön musik (mest klassisk) och en charmig historia. Stark 3:a.
resegaranti
2010-03-26
Trodde det här skulle vara en riktig dramapärla. Istället känns det som en film med klassisk amerikansk dramaturgi, inte speciellt trovärdig story och ytliga karaktärer. Inte svårt att förstå varför den belönades med Oscars. Under några få scener sprack min skeptiska stekyta på grund av fruktansvärt bra barnskådespel. Det är fantastiskt när motståndsromantikern sitter och gnuggar händerna för att han äntligen får göra något kriminellt.
abercrombie
2009-10-04
Mysig, men för tillrättalagd för att kännas trovärdig. Bra foto och förvånansvärt väldrillad unge.