2.9

Komedi i skräck

All-Star-Skräckkomedi med Vincent Price som begravningsentreprenör med skyhöga skulder. För att öka antalet kunder bestämmer han sig för att själv gå ut och avliva några av stans invånare.

Originaltitel The Comedy of Terrors
Alternativ titel The Graveside Story
Regissör Jacques Tourneur
Manus Richard Matheson
Genre 60-tal, Komedi, Skräck
Skådespelare Vincent Price, Peter Lorre, Boris Karloff, Basil Rathbone, Joe E Brown, Joyce Jameson, Beverly Powers

Bomkia
2018-05-17
Älskade Price som sarkastisk och hemsk begravningsentreprenör. 3+
stgurgel
2016-07-27
Kvalitetsskådisar får en alldeles för löjligt tramsig komedi att fungera hyffsat. Särskilt Lorre är riktigt bra som patetisk inbrottstjuv utan självförtroende. Rathbones Macbeth-besatta vapenviftande var också höjdpunkter
Solidus
2014-01-12
Vincent Price fungerar bra som elak begravningsentreprenör som mördar, stjäl och kritiserar alla runt omkring honom. Filmen har en god idé, men själva komedin är en ren tortyr att ta sig igenom. Det snubblas och det snabbspolas till bedrövlig filmmusik och det hugger lite i hjärtat när regissören våldför sig på en idé som hade fungerat bra utan inslag av farshumor. Godkänt.
karlmats
2013-06-26
Åh det var det jävligaste, en komedi från 60-talet som är rolig, nu tror jag fan att hatten trillar av. Vincent Price och Peter Lorre är ett magnifikt radarpar och gör i princip hela filmen på egen hand. Sen lyckas Tourneur skapa en sån där härligt skön Viasat-stämning med musiken och den oseriösa tonen som passar sig när det vankas skräckkomedi. Helt klart en positiv överraskning och jag kan inte låta bli 3an. Sen gillar jag att man slänger in katt lite här och där också, miau.
idd
2013-05-26
Hög mysfaktor men lite väl platt humor ändå...
SilkyMoll
2012-12-10
Jag måste börja med att skriva att detta aldrig hade funkat (för mig) med andra skådisar! Det är de som gör filmen. Fantastiska replikbyten om moral och heder. Jag gillar denna starkt och utdelar en svag 4a.
martineden
2012-09-15
[rek. 3] En mycket lyckad komedi som på mer än ett sätt påminner om Cormans Poe-cykel. En slags bättre version av TALES OF TERROR, som var en ganska stor besvikelse. Price är mycket bra och Rathbone är underbar när han deklamerar Shakespears Macbeth. Jag skrattar många gånger, även om vissa skämt är smålarviga. Största behållningen är det oerhört fina skådespeleriet och Mathesons rappa och skarpa dialog. Bra! Bra! Bra! 3+

2012-05-01
Jag är väl helt störd, men jag har sett den här över ett dussin gånger. Oerhört rolig och med en rollista att mörda för.
federico033
2009-10-19
hehe, inte världens bästa komedi men kom igen, Price, Lorre och Karloff. Det kan inte bli fel
AirikrStrife
2009-08-01
länge leve boris karloff!