3.5

Komedien om oss människor

Alice Sycamore är en rakryggad, ung dam som kommer från en otraditionell och fördomsfri miljö. Alice faller för Tony Kirby, den jordnäre sonen i en snobbig, stenrik familj. Det förälskade parets omaka familjer hamnar genast på kollisionskurs.

Originaltitel You Can't Take It with You
Alternativ titel Komedin om oss människor
Regissör Frank Capra
Manus George S Kaufman, Moss Hart, Robert Riskin
Genre Komedi, Romantik, 30-tal
Skådespelare Jean Arthur, Lionel Barrymore, James Stewart, Edward Arnold, Mischa Auer, Ann Miller, Spring Byington, Samuel S Hinds, Donald Meek, H B Warner, Halliwell Hobbes, Dub Taylor, Mary Forbes, Lillian Yarbo, Eddie 'Rochester' Anderson, Harry Davenport

mattarello
2019-12-06
Bra, om än inte perfekt Caprafilm. Den härligt excentriska familjen Sycamore charmar med undantag för den ballettfixerade systern kanske. Lite kul att Barrymores karaktär kläcker ur sig att han avskyr inkomstskatten - Barrymore lär enligt wikipedia själv ha haft den åsikten.
Ful_fisk
2018-07-20
Härlig feel good på äkta Capra-manér. Fint och varmt budskap och bra skådisar. Bra film!
Pi-R
2017-12-18
En påfallande predikande film, sett med dagens ögon (en iakttagelse som man med visserligen och med rätta kan göra inför stora delar av Capras filmproduktion, men som i mitt tycke blir extra uppenbart när det gäller detta verk) Tyvärr gör det att filmen inte kan skaka av sig intrycket att vara väldigt daterad, och – åtminstone för mig – tyvärr rätt ointressant, trots flera starka rollprestationer och ett, som så ofta, välskrivet dialogmanus av Robert Riskin.
92axha10
2017-03-14
Trevlig film om en udda familj. budskapet är tankeframkallande och intressant.
Dele
2015-11-03
Det gammeldags samhälle "You Can't Take It With You" utspelas i påverkar naturligtvis filmen, och här finns några olyckliga klichéer, men också några riktigt fina scener. I grunden dock en väldigt tidlös historia, som med mycket charm och glädje tar sig an olika mänskliga värderingar.
andmoreagain
2015-08-30
Typisk Capra-film som känns helt bortglömd men personligen tycker jag den inte är speciellt sämre än de mer "odödliga" klassikerna. Och givetvis finns där en rättegång/domstols-scen inbakad! Filmen är fylld av en massa roliga gubbar och det är alltid trevligt att se James Stewart och Jean Arthur, speciellt som ett par.
2015-07-26
Frank Capra har en stil och en humor som verkligen träffar mig väldigt bra, det här är inget undantag. Fantastiskt underhållande och charmig feelgood film med ett fint, om än spretigt, budskap!
2014-12-31
Enligt mig så finns det en genre där förutsägbarhet inte ses som något negativt och detta är romantiska komedier. För mig som älskar genren så är det helt klart resan som är det viktigaste och det är där filmerna skiljer sig åt. På något sätt vill man ju att det ska sluta lyckligt. I denna film bjuds vi på härliga karaktärer, charm, glädje och budskapet om att hur mycket man än äger när man dör så kan man inte ta det med sig. Själva historien är inte så intressant men jag blir underhållen. 3+
emmacecilia
2014-04-06
Förtjusande! Men lite långdragen mot slutet. Roligt att se en så ung Stewart!
Sznax
2013-11-21