3.5

Kometen

Det är Stockholm, år 1965. Livet går vidare som alla andra dagar. Plötsligt nås mänskligheten av beskedet om jordens undergång. Livet i Stockholm förändras lika plötsligt som drastiskt. Hopplöshet, desperation och panik men samtidigt ett obehagligt lugn ... En fiktiv dokumentär, ihopklippt av material filmat med smalfilmskamera på 1960-talet.

Originaltitel Kometen
Regissör Johan Löfstedt
Genre Stumfilm, Dokumentär, Experimentfilm, Kortfilm, 2000-tal

Skapad 2019-12-09 av weng-weng
Johan Löfstedt är sedan tidigare ansvarig för fejkdokumentären Konspiration 58 om fotbolls-VM 1958, en film som går ut på att likt förnekelser av gaskamrar och folkmord förneka att tävlingen ...   Läs mer »

HerrNenne
2009-07-21
Fotot är fantastiskt (och) intressant, klippningen är grym, musiken är fantastiskt finstämd. Tyvärr så faller den lite väl ofta igenom på intrigen som känns löjlig och som inte överensstämmer med det vi ses. Det växer dock och blir bättre ju mer filmen går. Jag tänker ryskt, jag tänker Mannen med filmkameran. Jag tänker fängslande, jag tänker bra.
Troff
2008-01-21
Jag är såld.
MrsSmiths
2007-01-11
Kände mig ganska matt de första minuterarna men så helt plötsligt sögs jag in i både bilder och handling. Oerhört snyggt!
MfAP
2006-11-20
Bilderna är så pass intressanta i sig själva, att det känns synd att blanda upp dem med denna påhittade intrig. Jan Bergman hade kunnat göra förträffliga Stockholmspärlor av det här materialet istället.
Nnikk
2006-11-17
Bra musik och vacker film.
Jonatanh
2006-09-21
Fruktansvärt cool, snygg och suggestiv. Unik svensk filmkonst på mycket hög nivå!
AudreyHorne
2006-08-15
vad fantastiska bilder kan bli bara genom att ge dem ett sammanhang.
Labbas
2006-06-04
märklig, snygg, tänk vad man kan göra med lite film och ett klippbord
tl
2005-10-16