3.1

Kommissarie Morse - Döden i Jericho

Den gåtfulla Kommissarie Morse undersöker pianolärarinnan Anna Stavelys död. Vid första anblick talar bevisen för självmord, men Morse tvivlar av personliga skäl. Assistent Lewis hjälper till omedveten om att han i framtiden kommer att bli Morses ständiga följeslagare.

Originaltitel Inspector Morse - The Dead Of Jericho
Alternativ titel Inspektör Morse - Döden i Jericho, Inspector Morse 1.1 The Dead Of Jericho
Regissör Alastair Reid
Manus Anthony Minghella
Genre 80-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium
Skådespelare John Thaw, Kevin Whately, Patrick Troughton, Gemma Jones, James Laurenson, Peter Woodthorpe, Spencer Leigh, James Grout, Norman Jones, Annie Lambert, Richard Durden

2015-08-17
Kan bli en ny favoritt etter Frost og Barnaby!
StureStenhög
2014-09-10
Jag är inte särskilt väl bevandrad i det brittiska deckarträsket, men ska man börja nånstans så är det väl här. Jag måste också säga att det här var ungefär som jag hade förväntat mig. Morse är charmigt grumpy, kriminalhistorien är engagerande, och allt är väldigt brittiskt i största allmänhet. Helt enkelt anspråkslöst och trevligt
goeran
2010-08-09
En bra introduktion till en välgjord deckarserie; John Thaw är perfekt i rollen som kommissarie Morse.
Luciphere
2009-07-31
Formerna för denna fantastisk välgjorda serie känns redan här i första avsnittet väl på plats. Detta är dock enda gången jag kan minnas Morse iklädd skinnjacka och (vid ett annat tillfälle) hatt! Vad gäller själva kriminalhistorien är den givetvis bra. Stark 3:a.
mammene
2007-09-19
Den buttre Morse, här är han extra butter och olyckligt kär. Han blir inte gladare av att hans älskade bil skadas två gånger. Många misstänkta, till och med Oidipus var misstänkt ett tag, vilket gav Lewis huvudbry. Tur att Lewis lättar upp stämningen med sina kloka kommentarer. Blandningen Morse och Lewis är perfekt.
Pärlemor
2007-02-14
Stark 4a! Den första filmen i serien om denna utomförträfflige och mänsklige kommissarie! Ofta vitsig dialog, fint fotograferad, och det är lika roligt leta efter Colin Dexter någonstans i en statistroll, som efter Hitchkock i hans! John Thaw och Kewin Whately är perfekta i rollerna. Och tycker man om England, eller tänker besöka landet, är filmerna utmärkta i de sammanhangen också :-)
W.Andersson
2006-09-02
Svag trea. Morse är en skön prick men filmen har inte åldrats värdigt. Okej plot med trevlig twist, men inte mer..