2.9

Kommissarie Morse - Med döden som granne

Ett mord inträffar i en by i Oxfordshire. Exakt 24 timmar senare används samma vapen vid ett annat mord. Under utredningens gång upptäcker man flera kopplingar mellan morden. Morse och Lewis hamnar mitt i hetluften inför valet av ny rektor till Lonsdale College - ett val som övervakas av den ondskefulle avgående rektorn.

Originaltitel Inspector Morse - Death is Now My Neighbour
Regissör Charles Beeson
Manus Julian Mitchell
Genre 90-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium
Skådespelare John Thaw, Kevin Whately, Mark McGann, Julia Dalkin, Judy Loe, Susan Field, James Grout, Clare Holman, Roger Allam, Holley Chant, Richard Briers

mammene
2020-09-09
En idyllisk gata med mjölkutkörning, ser väldigt trevligt ut. Men så kan vi inte ha det, ett snårigt fall med lismande gubbar och en satkärring. Men för en gångs skull fick Morse vara glad, men rätt jobbig på Lewis. Som vanligt kvicka träffsäkra och många gånger humoristiska kommentarer, Strange blir bara roligare och roligare.
goeran
2010-07-05
En underhållande om än ganska skruvad story. Och det är kul att Morse äntligen avslöjar sitt förnamn!
Luciphere
2008-01-17
Rutinerade skådespelaren Richard Briers är grymt bra som den illvillige och cyniske avgående rektorn Lixley i ytterligare en välskrivet "Morse"-avsnitt, vilket kretsar kring kampen om en rektortjänst, utpressning och givetvis ond bråd död. Mest minnesvärt är att det är i detta avsnitt Morse för första gången avslöjar sitt förnamn!