3.2

Kon-Tiki

1947 blev en krigstrött värld fascinerad av den unge norrmannen Thor Heyerdahl. Han hade utvecklat en teori om att Polynesien har blivit befolkat från Sydamerika, i motsats till de etablerade teorierna om migration från Asien. För att bevisa sin teori gjorde han något som någon aldrig tidigare hade provat ? han bestämde sig för att testa sin tes i praktiken och påbörjade ett farligt äventyr över Stilla havet.

Originaltitel Kon-Tiki
Regissör Joachim Rønning, Espen Sandberg
Manus Petter Skavlan
Genre 2010-tal, Action, Äventyr, Biografi, Drama
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Anders Baasmo Christiansen, Pål Sverre Hagen, Peter Wight, Agnes Kittelsen, Jakob Oftebro, Odd Magnus Williamson, Tobias Santelmann

hsimpson
2019-04-18
Välgjord och underhållande!
AsianDawn
2018-07-01
Det är precis som att man plötsligt har bestämt sig för att tempot blir för långsamt och att man därför behöver skapa några konstlade konfrontationer för att göra det hela mer dramatiskt. Det är bara onödigt. Filmen hade vunnit på att istället fokusera på deras utsatthet på havet och dom fantastiskt vackra vyerna, både ovan och under havsytan.
2017-10-24
HansMoleman
2017-02-17
Sevärd. Svag trea.
bubblo
2017-01-11
Konstigt val att historieförfalska och karaktärsmörda en riktig historisk person bara för att man i enlighet med hollywood-dramaturgi "behöver" en fegis ombord. Bilden de målar upp av den tjocke fegisen stämmer ju inte alls. Han var varken tjock eller feg eller klantade sig sådär.

2016-12-21
Kan ikke så mye historiske fakta. Har lust å se dokumentaren fra 1950. Dette er uansett en klasseproduksjon. +4. Kan bli fem ved omtitt.
Starlette
2016-06-07
Intressant.
EvilNed
2016-05-17
Positivt överraskad. Lite snopet att se denna film idag eftersom vi nu vet att han hade fel...

2016-04-29
Alltså... lösskäggen.
Körsbär
2016-02-28
Positivt överraskad över hur välgjord denna film är, Spänning finns o så. Men kan störa mig något på hur filmen slutar, man vill ju se karln få lite upprättelse. Tycker sådant saknas i survival filmer. Ge en 15-20 min till livet efter.