2.6

Kong: Skull Island

En udda samling äventyrare och militärer skickas tillsammans till en outforskad ö i Stilla havet, lika vacker som förrädisk. Vad de inte inser är att de är på väg rakt mot den mytiske Kongs område.

Originaltitel Kong: Skull Island
Alternativ titel Skull Island, King Kong: Giant from Skull Island
Regissör Jordan Vogt-Roberts
Manus Max Borenstein, Dan Gilroy, Derek Connolly
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Tom Hiddleston, Samuel L Jackson, Brie Larson, John C Reilly, John Goodman, Corey Hawkins, John Ortiz, Jing Tian, Toby Kebbell, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Eugene Cordero, Marc Evan Jackson, Richard Jenkins, Will Brittain, Miyavi, Allyn Rachel, Robert Taylor, Terry Notary

RustyFilm
2021-09-07
Det här utspelas på en besynnerlig ö som på något sätt är inkapslat i ett konstant och fruktansvärt kraftfullt åskväder. En fantastisk miljö där jätteapan Kong huserar. Kong är ganska bildlik sin kollega KingKong men är mer brutal och underhållande än honom. På ön finns även en gullig men välväxt vattenbuffel, äcklig jättespindel och en hel del andra jättelika djur. Oops, nu höll jag på att glömma den fula men speediga och grymma jätteödlan. De mänskliga skådespelarna har något mer vagt utvecklade karaktärer, men det spelar ingen roll eftersom detta helt bygger på de fina actionscenerna och de snygga bildkompositionerna som ofta kryddas med röd napalm-eld. Dessutom är det skojigt underhållande och med ett ljudspår med ganska så väl valda låtar.
finkan
2021-03-04
Bättre än väntat
sodomiten
2021-01-23
Det här var ungefär vad man hade förväntat sig, nämligen en rak actionfilm med shyssta effekter. Att handling och biroller suger gör liksom inget när underhållningen ligger i fightscenerna.
Rele
2019-08-24
En fantasy film. En blodig och ändå humoristisk äventyr. Jag ger stark tvåa.
Zebulonm
2019-08-06
Nä den var inte värst.
InzZzomnia
2019-04-22
Den ska ha cred för att den faktiskt lyckas få 119 minuter att kännas mycket kortare men förutom än det och att jag gillar Reilly är det inte mycket som är bra.
Hanness
2019-01-13
Helt OK.
daniel77
2018-09-30
Höjer ett snäpp efter omtitt. Ändå rätt trivsam i allt monsterbonk om man är på rätt humör.
martineden
2018-07-14
[rek. 2] Jag hade inte särskilt höga förväntningar på denna men överraskades faktiskt av hur bra den faktiskt är. Det är ju trots alten film centrerad kring att visa upp monster och actionsekvenser, dvs har inga djupare sociala ambitioner. Manus och regi är dock skickligt utförda och man anar en del nickar till APOCALYPS NOW, med 70-talsstämningen och Vietnamtematiken. Gillar stämningen och fotot och jag tycker att det är klokt att man maximerar tiden med de fina CGI-skapelserna. Visst, personerna är ganska platta och rutinartade, även om man gör försök till känslomässigast med John C. Reillys karaktär, med detta är att föredra framför misslyckade karaktärer som i GODZILLA (2014), där man försöker med att engagera tittaren med karaktärerna, men fullkomligt misslyckas. Inte särskilt djuplodande men en underhållande monsterfilm. Bra! 3
RichardEk
2018-06-30
Filmen i sig tillför inte genren något nytt, men är inte desto mindre en underhållande och visuellt flyhänt, förhållande muskulös äventyrsfilm. Vid det här laget har det blivit svårt att introducera monster som vi redan sett tidigare på ett effektivt sätt (detsamma gäller ju aliens, predators, T-Rex, Godzilla osv) men filmen utvecklas till lite av en berg-och-dalbana som gör sitt jobb. Inte lika suggestiv som Jacksons film och på så sätt inte lika minnesvärd, men fungerar som monsterunderhållning för stunden.