3.1

Kontakt

Ellie Arroway har drömt om att få kontakt med andra civilisationer ända sedan hon var liten. Nu jobbar hon på SETI-projektet, ständigt hotat av budgetindragningar. Men plötsligt kommer en signal från stjärnan Vega. Baserad på romanen "Contact" av Carl Sagan från år 1985.

Originaltitel Contact
Regissör Robert Zemeckis
Manus James V Hart, Michael Goldenberg
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, Tom Skerritt, William Fichtner, John Hurt, Angela Bassett, David Morse, Jena Malone, Jake Busey, Rob Lowe, Geoffrey Blake, Max Martini

Skapad 2019-12-17 av JoeZ
Ett fel de flesta skräckfilmer har, är att de visar för mycket, det vi ser blir inte längre lika läskigt eftersom det inte längre är gömt, vi vet hur det ser ut och hur det rör sig och vad de...   Läs mer »

norenorama
2020-01-19
Sett filmen säkert 5-6 gånger men hatar verkligen att de ändrat saker från boken så att religion får i princip samma fotfäste som vetenskap och helt cpskadade saker i relationen mellan henna och prellen som är helt trasiga. Men är så mycket annat som är guld med filmen så kan inte ge mindre än 4a.
2018-03-07
Tyvärr, för seg för min smak!!!
HerrNenne
2017-11-12
Det är okej men filmen går vilse i vetenskap vs religions-fajten. Det tar fokus från vad man faktiskt gillar med filmen.
arietis
2017-01-01
Jag har just sett om filmen efter en himla massa år... jag hade glömt rätt mycket och jag tror också att jag själv har hunnit förändras sedan sist. Jag tyckte den var bra där i slutet av seklet, men nu tycker jag den är riktigt bra. Jag gillar hur en film lyckas vara både stillsam och spännande samtidigt. Jag gillar att det inte finns några färdiga lösningar och svar. Jag gillar rymdsekvenserna och dess estetik. Däremot kan jag tycka att den är lite ryckig och att de gott hade kunnat ta tid från vissa scener för att lägga den på andra scener som är så tight klippna att de känns hattiga. Det finns många hål, huvudpersonens relationer är så hårt beskurna att den inte känns logisk och räcker som bakgrund till vissa händelser och reaktioner. Det här med religion något som har använts lite fel. Religion skapar intressanta frågeställningar i den här filmen och spelar en viktig roll, men det märks väldigt tydligt att det är det amerikanska vita och väldigt kristna egot som är linjalen man mäter ifrån. Det egot tillåts bli så stort att en hel del trovärdighet och logik offras. Vilket är synd, för hade man bara valt att presentera religion ur ett bredare och mer generellt perspektiv, utan att fokusera på en enda trosriktning - och istället överlåtit tittaren att applicera SIN tro på filmen - så hade man sluppit väldigt många av de logiska tankevurporna. Sen, som det alltid är med filmer där teknik och vetenskap ingår... Hej hoppsan vad vi slant...! ;) Men, om man borster från gigantiska förenklingar, lite hittepå och det faktum att man tydligen kan lösa alla problem på en liten forskningsstation med en handfull vetenskapspersoner, så håller den ändå måttet rätt bra. Sååå... trots de uppenbara hålen och inkonsekvenserna och trots det amerikanska kristna, vita egot.... så är det ändå en riktigt bra film. Det är något med den där stillsamheten kombinerat med spänningen och hur den, trots att det är en amerikansk storproduktion, faktiskt lämnar många saker upp till oss tittare att själv fylla i och fundera på. Mycket bra.
Kyano
2016-08-21
Svag trea. Underhållande och skön 90-tals nostalgi. Hade vunnit på att helt undvika den ointressanta och irrelevanta konflikten som målas upp mellan kunskap och tro. Filmen tycker jag landar i att tro är mer sant än kunskap, vilket dels är tramsigt, men heller inte troget huvudkaraktären. Hade kunnat vara en 4a med annan klippning (om de religiösa elementen togs bort). För att aspirera på en femma hade jag gärna sätt en trovärdigare och djupare skildring av hur samhället i stort påverkades.
JonteW
2016-05-04
En film med minst sagt stora ambitioner men faller platt på Zemeckis hantverk som stinker tillrättalagda Hollywood som ska "spela på alla stråkar". Sen blir det outhärdligt och riktigt tröttsamt efter ett tag när det ständigt tjatas om dom religiösa aspekterna.
AlbinWesley
2016-05-02
Den hade ju kunnat vara alldeles enastående om det inte vore för lite utdragen speltid och lite väl mycket religion vs vetenskap-blablabla som iofs kanske är en mer relevant fråga i USA men ändå...
Afflicter
2016-03-27
Robert Zemeckis vet verkligen hur man gör bra film, oberoende av ämne. Contact lyckas på ett märkvärdigt sätt förena vetenskap och religion, utan att man riktigt kan klaga på resultatet. Hur skulle man som ateistisk vetenskapsman behandla en situation där man utan tvekan varit med om något övernaturligt, men inte har något sätt att bevisa det på.

2016-03-26
I en värld där de filmer som har minimal handling och istället lever på karaktärer och kvick dialog tokhyllas, har jag själv mer och mer börjat uppskatta de filmer som faktiskt vill berätta något. En otrolig historia. Contact är tillsammans med Jurassic Park och Ninth Gate de mest intressanta filmerna som någonsin skapats. Inte nödvändigtvis de bästa, men utifrån min personliga smak tilltalar de mig extremt mycket. Jag älskar den. Otrolig film.
Lunatisk
2016-03-20
Det här var fanimej en av de vackraste filmerna jag sett.