Kontakt

Ellie Arroway har drömt om att få kontakt med andra civilisationer ända sedan hon var liten. Nu jobbar hon på SETI-projektet, ständigt hotat av budgetindragningar. Men plötsligt kommer en signal från stjärnan Vega. Baserad på romanen "Contact" av Carl Sagan från år 1985.

Originaltitel Contact
Regissör Robert Zemeckis
Manus James V Hart, Michael Goldenberg
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, Tom Skerritt, William Fichtner, John Hurt, Angela Bassett, David Morse, Jena Malone, Jake Busey, Rob Lowe, Geoffrey Blake, Max Martini

Skapad 2019-12-17 av JoeZ
Ett fel de flesta skräckfilmer har, är att de visar för mycket, det vi ser blir inte längre lika läskigt eftersom det inte längre är gömt, vi vet hur det ser ut och hur det rör sig och vad de...   Läs mer »

mumiemonstret
2015-07-30
För lång, och outhärdlig när det religiösa korsförhöret drar igång. Skulle Carl Sagan låtit Ellie stå svarslös inför babblet om att representera 95% av mänskligheten?
wiberga
2015-06-09
Äntligen en film som handlar om andra livsformer på ett trovärdigt sätt. Jag satt på helspänn hela filmen och det är fanimej sällan jag är så engagerad i en rulle. Otroligt bra! Ny favorit definitivt.
booby
2015-05-17
För mycket som tar fokus från den röda tråden. De inklippta scenerna med Clinton framförallt.
AddeColciago
2015-05-15
Så mycket av allt. Smörjet, häftigt, löjligt, överdrivet, spännande, sliskigt. The list goes on.
Berra_777
2015-01-03
Är ett fan av Carl Sagan och detta var ju en film i hans anda så att säga. Även om vissa skådespelarinsatser inte var någon höjdare och att vissa andra aspekter kändes lite väl töntiga i brist på bättre ord så är detta ändå en film som håller en hög klass. Foster är grym.
2014-12-30
En film som jag verkligen känner att jag behöver återvända till då den varit en fin upplevelse när jag tidigare har sett den. Som sagt en intressant film och när Jodie Foster är bra så är hon verkligen bra. 4-
Totenkopf
2014-11-30
Det jag minns av den var att den var ganska seg.
Levitt
2014-05-24
Innehållsmässigt erbjuder den här filmen precis det som jag letar efter i mitt sci-fi tittande. Utförandet däremot höll dock inte hela vägen och den har ganska många partier som sticker iväg både för långt och för länge. "Slutet" passade väl inte riktigt heller utan blev lite väl knarkigt/flowerpower.
Ima_Tree
2014-05-22
Jag har insett att det här är en av mina absoluta favoritfilmer i sci-fi-genren och höjer till en femma. De brister den har kan helt enkelt inte påverka dess kvalitet. Riktigt riktigt bra!
JouCalle
2014-04-16
Riktigt spännande när det väl hände grejer, men annars lite seg. Fin historia och många bra skådisar.