2.6

Köplust

Castle Rock är en småstadsidyll där alla känner alla. Men en dag kommer en främling till staden, en charmerande herre vid namn Leland Gaunt. Nyfikenheten känner inga gränser när han öppnar en antikhandel. Där hittar folk just det de alltid har drömt om till ett billigt pris och snart sprider sig köplusten likt helvetets eldar genom staden. Men i takt med butikens framgångar ökar också våldet bland invånarna. Goda grannar är plötsligt inte så goda längre och den ena oförklarliga olyckan efter den andra inträffar. När till och med Sheriff Pangborns fästmö tappar all besinning inser han varför Gaunt kan erbjuda så överkomliga priser. Det är inte pengarna Gaunt vill åt…det är deras själar! Baserad på en bok av Stephen King.

Originaltitel Needful Things
Regissör Fraser Clarke Heston
Manus W D Richter
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, 90-tal
Skådespelare Max von Sydow, Bonnie Bedelia, Ed Harris, Amanda Plummer, J T Walsh, William Morgan Sheppard, Ray McKinnon, Duncan Fraser, Valri Bromfield, Shane Meier, Don S Davis, Frank C Turner, Lochlyn Munro
Betygsantal 1993

sodomiten
2020-03-09
Som sagt, Sydow är 5/5. Filmen kunde varit ännu bättre men Sydow är 5/5.
Engravadlax
2018-06-24
Sydow är 5/5, men filmen i övrigt är långt ifrån.
gjoob
2018-02-26
Mackan som telepatisk (?) puppetmaster och antikhandlare flyttar till småstad och gör invånarna galna - det är ju ett bra upplägg. Men filmen saknar stämning och är mer koventionell thriller än skräck. Och slutet var bra snöpligt.
fridenpaden
2017-12-10
Sydow höjer denna film till en riktigt hög nivå. Hade svårt för återblickarna (eller synerna eller vad det var) i början men i det stora hela var det en riktigt bra film. J T Walsh var också riktigt bra. Proffsig användning av Ave Maria och några andra slagdängor.
Merwinna
2017-01-14
Spännande och underhållande film som fångar stämningen från boken. Vår egen Max von Sydow spelar huvudpersonen med bravur: han får fram både det stiliga, förbindliga och vagt attraktiva - och det hårda och onda. Ed Harris som "the good cop" är också mycket bra. Man känner att han är någon som vill väl, och som har den inre styrkan att genomdriva det. Man kan också ta denna filmintrig som en varning: att man inte ska lyssna på skvaller, att man ska lita på sin egen magkänsla, att man ska tänka innan man handlar, etc. etc..
2016-10-04
Har förvisso inte läst boken men tycker det här är en väldigt bra och spännande film med en originell story och bra skådespelare.
Hypostas
2015-07-14
Mysig Stephen King-rysare.
DrJW
2015-05-13
Filmatiseringen i sig var ganska halvdant, men får en trea för bra handling och Max Von Sydow som lyfter hela filmen! Han var jätte, jättebra som Djävulen, en av de bästa rollpresentationer av den karaktären man har sett och en av de bästa roller han har gjort!
2014-11-30
Denna Stephen King-filmatiseringen målar inte upp en särskilt vacker bild av människan. Att med lite hjälp på traven kan vi alla bete oss på de mest avskyvärda sätt mot varandra. Ondskan personifierad och hjälpande hand är här vår egen Max Von Sydow som är väldigt bra i sin roll. En av få Stephen King-filmer som kan vara värd att se.
silvertrain
2014-07-06
En rätt bra film av Stephen King. Brukar tycka att hans filmer är intressanta om än ganska konstiga. Denna är väl kanske ingen av hans bästa, men absolut en helt ok film.