3.4

Korczak

Handlar om Janusz Korczak (eg. Henryk Goldszmit) som var en polsk-judisk läkare, författare och barnpedagog. Korczak jobbar på ett barnhem under andra världskriget som han själv grundat. Han viger hela sitt liv åt att ta hand om "sina" barn och ge dem ett bra liv. Filmen har visst dokumentärmaterial och bygger på Korczaks dagböcker från gettot i Warszawa.

Originaltitel Korczak
Regissör Andrzej Wajda
Manus Agnieszka Holland
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Wojciech Pszoniak, Ewa Dalkowska, Teresa Budzisz-Krzyzanowska, Marzena Trybala, Piotr Kozlowski, Zbigniew Zamachowski, Grzegorz Pawlowski, Jan Prochyra, Aleksander Bardini, Maria Chwalibóg

goeran
2014-10-28
Andrzej Wajdas film Korczak från 1990, som utspelas i Warszawas getto åren 1940 - 1942, är en sevärd film om förintelsen. Wojciech Pszoniak är mycket bra och trovärdig i rollen som barnläkaren och barnhemsföreståndaren Janusz Korczak och de många barnskådespelarna gör också en imponerande insats.
jukan
2008-10-11
brister som film men har flera scener som man minns, barnen som hoppar av tåget
framboise
2006-04-27
En mycket bra film som speglar det hårda livet i ghettot i Warszawa under andra världskriget, men också kärlek, jämställdhet och orättvisor. Se den!