3.4

Korparna

Ett thrillerdrama på den svenska landsbygden under 1970-talet. Bonden Agne plågas av slitet på gården och av en känsla av att någon vill hans familj illa. Den äldsta sonen Klas, som Agne vill ska ta över gården, söker sig till fåglarnas värld men i takt med att de yttre hoten ökar ställs han inför ett oundvikligt val, fly eller stanna.

Originaltitel Korparna
Alternativ titel Ravens
Regissör Jens Assur
Manus Jens Assur
Genre Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Reine Brynolfsson, Maria Heiskanen, Jacob Nordström, Roger Storm, Peter Dalle, Saga Samuelsson, Jens Jørn Spottag, Gösta Viklund, Max Vobora, Donald Högberg, Etienne Glaser, Annika Hallin, Lars-Gunnar Aronsson

myslas
2019-01-29
Assur har gjort ett väldigt skickligt jobb med manuset utifrån boken där han lyckats behålla känslan och grundhistorien nästan enbart genom användningen av (ett ursnyggt) foto. Dialog saknas nästan helt. Jag gillar det skarpt och det ger lite av en ny dimension även för oss som läst och älskar boken.
KyLLo
2018-10-13
Någon thriller är det inte enligt IMDb, dvd-omslaget eller mig. Snarare skulle jag säga att det är ett mörkt drama. Intetsägande i början, men sedan starkare och intressantare. Bra scenografi och kameraarbete. Mycket känslor på in- och utsidan i kombination med att människorna har svårt att kommunicera med varandra i tal. Att det är svenska bönder kanske är bidragande till att många tycks uppskatta den trots att den är händelsefattig och tragisk. På en bondgård blir det så naturligt att arbete, familj och fritid hänger samman. Reine Brynolfsson gör nästan en Kjell Bergqvist-roll. Han är bestämd, och när han öppnar munnen är han ofta vresig. Riktigt bra. Får känslan av att han stortrivs här, där han verkligen kan leva sig in i rollen och spela ut den.
Haenskii
2018-06-19
En klar överdrift att kalla denna film för en thriller. Är stundtals så tråkig och pretto att den nästan blir rolig. Bra skådespelare och snyggt foto men jag sitter bara och väntar på att filmen ska ta slut.
Tonti
2018-03-19
Rustik och otidsenlig tematik på ett positivt sätt, samtidigt påminner handlaget och särskilt ljuddesignen lite väl mycket om random nutida arthousefilm. Och på något sätt har filmen fastnat halvvägs mellan ett konventionellt bildspråk och något mer utstuderat. I slutändan bränner det inte till, fast det är kul att den finns.
haajen
2018-03-16
Rent visuellt är det enastående, i princip varenda bildruta skulle passa bakom glas och ram. Storyn är sekundär så engagemanget är inte det största medan en tittar.
pufred
2018-03-14
Foto, musik, skådespeleri i världsklass. Men det känns stundtals som en parodi på europeisk film. Det är fåordigt, kargt, vemodigt, symbolmättat och lååånga tagningar. Det är inte utan att man tänker på Bela Tarr el. kanske t.om Zvyagintsev under filmens gång. Av de 3 filmer jag sett av Assur är de helt olika till sitt bildspråk, vilket får mig att tänka att han kanske inte funnit sin egen stil. Han gör det dock bra. Historien efter boken Korparna är intressant och att man inte kommer undan sin natur, vare sig det är biologin eller jorden. Sevärd men inte för rastlösa.
Doddedronten
2018-03-08
Jag behöver inte skriva boken eller göra filmen om min tonårstid! Det har redan Bannerhed och nu i ännu högre grad Jens Assur gjort. Det enda ör att filmen borde slutat med tredje scenen från slutet.
mammene
2017-11-10
Det är kargt, det är eländigt och det existentiellt. Framför allt är det modigt av regissören att låta filmen tala för sig själv, ta det långsamt och låta oss tolka de medel som bjuds, ett mycket bra foto och ljuden som väcker minnen. En enastående prestation av Brynolfsson måste jag säga. En film som står för sig själv, och jag kan hålla med om att även fast jag läst boken och älskade den så tänkte jag inte så mycket på den under filmens gång. Ett öde som följer med, så trean är stark.
StureStenhög
2017-11-10
Det var sannerligen dystert det här. Det känns som att man har skalat bort alla glimtar av ljus som fanns i boken, och bara fokuserar på mörkret. Och det fungerar. Fast jag har läst boken, så tänkte jag faktiskt inte på den så mycket när jag såg filmen, och jag antar att det tyder på att filmen har gjort något rätt, att den har lyckats bli sin egen grej. Jag gillar att den vågar stanna kvar länge i till synes händelselösa sekvenser, det gör att man verkligen tas med tillbaka till ett liv som inte så många lever i Sverige längre. Kul också att få se Reine Brynolfsson vara så här bra, och här förmedlas mycket mellan karaktärerna på ett naturligt sätt med små medel. En del berättargrepp kanske överanvänds dock, och en del sekvenser känns lite ansträngda, men helhetsintrycket är att det här är bland det bättre jag har sett från svensk film på senare år, och trean är hyfsat stark
Myllo
2017-11-06
En stramt och konsekvent genomförd dystopi. Faktiskt en svensk variant av "Turinhästen"(5 p av mig) Naturligtvis ingen thriller. De mystiska sakerna finns bara i faderns mentala värld vilket Brynolfsson gestaltar helt suveränt. Fotot är förstklassigt och man ryser åt de dystra miljöerna. Den Augustprisvinnande boken "Korparna" ger ett mycket positivare intryck eftersom sonen är huvudpersonen där, och hans fågelintresse.