3.7

Kort möte

Hemmafrun Laura Jesson och läkaren Alec Harvey träffas av en slump på en järnvägsstation när båda väntar på sina tåg hem. Båda är gifta men de när de lärt känna varandra upptäcker de att de har blivit förälskade i varandra. De slits mellan starka skuldkänslor under dagarna mellan deras möten och den lycka de känner de korta tillfällen då de kan träffas.

Originaltitel Brief Encounter
Regissör David Lean
Manus Noel Coward, Anthony Havelock-Allan, David Lean, Ronald Neame
Genre Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare Celia Johnson, Trevor Howard, Stanley Holloway, Joyce Carey, Cyril Raymond, Everley Gregg, Marjorie Mars, Margaret Barton

KyLLo
2019-01-24
Fin och välgjord, men samtidigt tunn och intetsägande. En svag trea.
foppa99
2018-06-11
mycket som är bra, men ändå finner jag den långt sämre än jag trodde jag skulle göra
Pi-R
2018-02-10
Det är vackert, genuint, välspelat (framförallt av Johnson!) och befriande fritt från klicheer. Närmast underspelat av ensemblen, vilket den här typen av film – regisserat med en sån säker hand som Leans – bara vinner på. Dessutom är den påfallande koncis, inte en död eller överflödig scen. Betyget hamnar rusiktg nära toppbetyget; att den inte når hela vägen för min del beror huvudsakligen på att den saknar det där lilla extra, en scen som ger möjligheten till skådespelarna att krama ut de sista dropparna talang, eller ett manusinslag som tar ut svängarna på allvar. Men visst... hade jag sett filmen vid ett annat tillfälle hade det nog lika gärna kunnat bli toppbetyg
Fiskjävel
2016-10-31
Filmen är mycket imponerande. Finns massvis med små stilmedel som bidrar till starka effekter. Man verkligen lider med Celia Johnsons rollfigur; hennes vemodiga ansiktsuttryck, hennes sorgliga röst och jobbiga situation kring ett jobbigt moraliskt ställningstagande. Filmen kan tänkas banbrytande tiden den kom ut då otrohet var ett tabubelagt ämne. 5-.
Dele
2016-02-09
Välskriven kärlekshistoria med fina skådespelarprestationer och miljöer. Lagom svulstigt utan att bli överpretentiöst också.
Merwinna
2016-01-26
Hmmm... ser på min recension nu att det verkar som om filmen är diskbänksrealism, jag missade att förklara att det är just det den INTE är. Den börjar i vardagen med vardagliga människor, men sedan bryter en storslagen passion fram och växer över allt detta triviala. Det är DET som är filmens storhet! Det är alltså inte så att filmen är tråkig och vardaglig!
Merwinna
2016-01-26
Det här är en mycket bra film, en av de bästa kärleksfilmerna jag sett. Jag tror att det blir så starkt just för att det är två "vanliga" människor som träffas och blir kära, medelålders och inte särskilt snygga utan snarare tvärtom. De råkar träffas på ett realistiskt sätt, och de umgås i realistiska miljöer. De är snälla och trevliga, "decent people", som inte vill göra någon förnär. Man kan identifiera sig mycket mer med detta, än i de vanliga Hollywoodhistorierna om plastikopererade "klonade" unga skönheter med silikonbröst.
Dutch
2015-08-04
Fin och mysig kärleksfilm med en härligt läspande Celia Johnson.
Ful_fisk
2015-04-23
Ibland görs en sådan där romantisk film som bara känns äkta och trovärdig även ifall man sett den här typ av berättelser tusen gånger. Det här är en sådan. Stark och urbrittisk film av blivande mastodont-regissören David Lean. Utsökt skådespeleri och perfekt känsla för miljöer och detaljer. Kanon!
eriqk
2015-04-22
prästen som skymtade förbi på tåget såg ju precis ut som erland josephson