3.7

Kossor

Kossor är en film om konfliktfyllda och passionerade relationer mellan två baskiska familjer. Dramat utspelar sig i en liten dal i Guipúzcoa där de båda familjerna Irigibel och Mendiluze lever sida vid sida. Närheten mellan familjerna framkallar utbrott av våld och galenskap. Genom en förbjuden kärleksaffär binds de två familjerna samman. Kossor består av fyra olika berättelser och tillika tidsepoker med en sammanhängande struktur.

Originaltitel Vacas
Regissör Julio Medem
Manus Michel Gaztambide, Julio Medem
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Emma Suarez, Carmelo Gómez, Ana Torrent, Karra Elejalde, Klara Badiola, Txema Blasco, Kandido Uranga, Pilar Bardem, Miguel Ángel García (II), Ane Sánchez, Magdalena Mikolajczak, Enara Azkue, Ortzi Balda

saggesaliv
2014-11-18
Slående foto och en briljant dialog. Berättartekniken är sannerligen unik och jag gillar den verkligen. Tar emot lite att inte ge den åttan, men det blir +7/10 för tillfället.
2011-08-17
Här blandar vi och ger. Vissa scener och passager är helt fantastiska och framkallar rena rysningar, medan andra längre sekvenser snarare bidrar till träsmak. Första trettio är så grymt snygga, men sedan går det liksom i stå, för att sedan avsluta skitstarkt. En omtitt skulle eventuellt kunna rendera i en höjning, men tills vidare får det bli en ren stark trea. (9/15)
hairofthedog
2010-12-19
helt klart sevärd.
Rune2000
2010-04-15
En mycket bra spansk historieskildring som lyckas återberätta mer än 50 år av landets historia i den enkla landbygden på drygt 90 minuters speltid. Jag hade nog behövt lite mer tid för att lära känna alla utav filmens karaktärer men det var förmodligen inte Julio Medem's avsikt att skildra starka karaktärsporträtt och istället får vi en mäktig filmupplevelse som är här för att skildra livet.
bossei
2008-04-15
Åååååhhhhh... Emma Suarez - den vackraste kvinnan som gått i ett par skor...
nopasaran
2008-03-07
Mustig och underfundigt filmad skröna. Roligt med en regissör som vågar eperimentera med filmmediet.
Bumpeman
2008-02-27
Mycket vackra landskap, en annorlunda och intressant historia men inte hller någon som får mig att hoppa upp och ner.
HerrArne
2007-05-17
Underhållande och egensinnigt djärv debut. MAn tackar!
paragon
2007-02-08
Medem är alltid underhållande och det här är ju en jättebra debut.
Razzel
2006-12-28
Genombrottet för den mkt visuellt begåvade Medem. Ett helt unikt bildspråk som återkommer i alla hans senare filmer, utan att kännas repetitivt! Ackompanjerad av den ljuvligt tidlösa historien om kärlekens mystik kan det inte bli annat än högsta betyg.