3.4

Kråkguldet

Granhyttan brukade ha rika gruvor. En dag kommer två suspekta filurer, Signe och Orvar till det lilla samhället och slår sig ner i en barack. Ingen vet vad de sysslar med där i baracken, men konstiga saker börjar ske i Granhyttan. En dag finner den unge Staffan en skinande sten nere i gruvorna.

Originaltitel Kråkguldet
Alternativ titel Das Gold am Krähenberg
Regissör Leif Krantz, Olle Mattson
Manus Leif Krantz, Olle Mattson
Genre Drama, Familjefilm, Mini-serie, 60-tal
Skådespelare Gun Arvidsson, Stefan Feierbach, Åke Grönberg, Staffan Hallerstam, Tommy Johnson, Arne Källerud, Maria Lindberg, Tore Lindwall, Helena Reuterblad, Carin Ygberg

2021-04-27
Ett av de sämre svenska barnprogrammen som gjordes på 60-talet.
2016-10-22
Ett av de bättre svenska barnprogrammen som gjordes på 60-talet.
Philips
2015-09-06
Riktigt autentiskt att alla barn i bergslagen talar med tydlig stockholmsdialekt :-)
2014-10-21
Här lyckades inte Leif Krantz riktigt nå upp till sin tidigare barn/ungdomsserie "Kullamannen" men det är charmigt och spänningen finns där. Utan tvekan bättre än vad ungarna ser på TV idag.
Hypostas
2012-10-10
Endast för barn. Såg ett avsnitt, men det var alldeles för segt för mig.
Xenox
2012-07-11
Inte riktigt lika bra som Kullamannen, men ändå sevärd.
2012-06-06
Lite väl långsam måhända, men samtidigt ett stycke svensk historia.
Mikka
2012-05-06
En del charm och fina naturskildringar har den minsann. Och sista avsnittet är riktigt räfflande. 3/3-
Challenin
2010-05-13
Inte det bästa som gjorts men bättre än skiten ungarna ser på idag! Det var mer spännande förr ^^
gustafullt
2010-04-18
Så här ska barnprogram och ungdomsserier se ut. Tät atmosfär med lite hederlig svensk mystik. Sånt här görs inte längre folk! Se och njut.