3.5

Kramer mot Kramer

Efter åtta års äktenskap lämnar Joanna Kramer sin man Ted och sin 7-årige son Billy. Joanna är i desperat behov av att finna sig själv och få ett egenvärde. Hon tror att hon är en dålig mor eftersom hon är så olycklig. Men hon älskar Billy och efter 15 månader kommer hon tillbaka för att kräva vårdnaden om honom. Men under tiden som Ted har tagit hand om Billy har de båda fått en fin kontakt. En uppslitande vårdnadstvist startar.

Originaltitel Kramer vs. Kramer
Regissör Robert Benton
Manus Robert Benton
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Dustin Hoffman, Meryl Streep, Jane Alexander, Justin Henry, Howard Duff, George Coe, JoBeth Williams, Bill Moor, Howland Chamberlain, Jack Ramage, Jess Osuna, Nicholas Hormann, Ellen Parker, Shelby Brammer, Carol Nadell

Skapad 2019-12-13 av Jämte
Kramer vs. Kramer handlar om två föräldrar, Ted och Joanna Kramer, och deras 7-åriga son Billy. En dag så lämnar Joanna hemmet och låter Ted få ta hand om Billy och lägenheten, samtidigt som...   Läs mer »

Tatty
2020-01-01
Okej film med skådespelarna som kunde va lite bättre. Men ingen dålig film iaf.
Pi-R
2018-09-16
Femman är inte långt borta, men manuset är något för tillrättalagt för att nå ända fram. Skådespelarmässigt levererar Hoffman en närmast fulländad rollprestation, och unge Justin Henry är rent häpnadsväckande som lille Billy. Streep är (som alltid) fenomenal, även om hennes roll denna gång ger utrymme till mindre briljerande än medspelarnas. Det som gjorde mig allra mest positivt överraskad är dock hur fri från hollywoodsmör filmen är. filmen har minst sagt åldrats med behag, även om dess politiska udd är mindre provocerande i 2010-talets Sverige än 1970-talets USA
2018-01-01
Kan inte bli så mycket när det kommer till en relationsfilm, speciellt med två underbara skådespelar. Där har svensk film mycket att lära!!
2017-10-22
helt ok

2017-08-07
Om Dustin Hoffman ändå kunde fortsatt vara lika bra som han var i den här filmen!
Jamesa
2017-05-27
Såg den här som grabb, kommer ihåg att jag tyckte den var lite speciell, minnet av den fanns kvar. Har sett den ytterligare minst en gång i vuxen ålder. Jag tycker den håller bra klass.
RustyFilm
2016-12-07
Ett relationsdrama från slutet av 70-talet (alltså 45 år gammalt). Men filmens problemställningar skilsmässa, övergivenhet, vårdnadstvist och brist på självförtroende är tidlösa fenomen. Filmens tre huvudkaraktärer Ted (make), Joanna (maka) och Billy (barn) spelas alla mycket övertygande av respektive Dustin Hoffman, Meryl Streep och Justin Henry. Robert Benton ska ha mycket cred för regi och manusbearbetning (det hela bygger på en novell med samma namn, skriven av Avery Corman -77).
2016-11-13
Tacka vet jag 70-talet. Ett "rakt på" drama som känns högst aktuellt även idag, och för en gångs skull utan massa sockersött snyftande. Dramat engagerar, och mycket beror det på utmärkta rollprestationer av alla inblandade med Hoffman såklart som allra bäst. Rek till alla som vill ha ett bra amerikanskt relationsdrama utan att gömma sig bakom skämskudden emellanåt.
2016-10-28
En riktig klassiker och en av 70-talets bästa roller! Dustin Hoffman gör en av sina bästa roller! Filmen är väldigt gripande och stundvis även ganska rolig.
DrJW
2016-06-18
Inte min typ av film, men den var bra gjord och både Hoffman och Streep var bra i sina roller. Är värt att se åtminstone en gång mest för att se varför den här anses vara i kategorin "klassiskt" och scenen där Family Guy gjorde en parodi på ;) Man kan se flera gånger om man vill, jag ser bara inte de här som en film man har lust att se flera gånger i sitt liv, men smaken är som baken!