2.5

Krampus

En ung pojke upplever en riktigt dålig jul med familjen, detta gör att råkar tillkalla en ond demon som är allt annat än snäll...

Originaltitel Krampus
Regissör Michael Dougherty
Manus Todd Casey, Michael Dougherty, Zach Shields
Genre Komedi, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Emjay Anthony, Adam Scott, Toni Collette, Stefania LaVie Owen, Krista Stadler, Conchata Ferrell, Allison Tolman, David Koechner, Maverick Flack, Queenie Samuel, Lolo Owen, Leith Towers, Luke Hawker, Seth Green (röst), Breehn Burns (röst)

Murvel48
2020-12-25
Det var på väg mot en trea men sen blev det bara too much. Och slutet var ju rätt pinsamt...
Forrrs
2020-12-13
Krampus är en julfavorit, men det går inte att undvika att filmen hade kunnat vara så mycket mer, den är absolut sevärd men är inte utan sina brister.
2020-05-03
Lite småbisarr och riktigt underhållande film. kanske inga bestående intryck, men rolig för stunden. Dock skitsynd på den betygssänkande upplösningen. (6+/15)
haajen
2019-12-26
Vid omtytt sjunker betyget en smula, underhållande men ojämn, en del bra scener men det hela känns inte så värst originellt. Finns många andra bättre julrysare en kan välja.
martineden
2019-12-20
Trivsam och, i viss mån, humoristisk julskräck, som även intar en ganska cynisk hållning till den aktuella högtiden, men likväl expanderar med en mörkare mytologi. Bra tempo och struktur samt fin monsterdesign och sminkning. Bra! 3.
dudson
2019-04-22
Riktigt jävla tung skräck/rysare. Så läcker & så mycket gryma skådespelare. Vissa scener berörde en verkligen. Tror denna kommer bli en kult film som håller förevigt.
2018-12-29
Inledningen lovar verkligen mycket och kombinationen av jobbig-familj-julfilm och skräckis känns riktigt underutnyttjat. När skräcken sen allt mer börjar ta över så tröttnar jag dock riktigt fort. Det är liksom aldrig läskigt och otroligt mycket upprepningar som mest gör filmen extremt tröttsam och tråkig. En bjuds på ett par riktigt bra gags även i andra halvan men mest ganska tråkigt. Slutet är dock riktigt snyggt och det är ett litet plus. Ganska stark tvåa allt som allt ändå men det är synd på den tradiga och utdragna skräckdelen. Kunde blivit en klassiker.
Hengman
2018-12-25
Mycket bra inledning, varpå den föga oväntat tappar en hel del. Trots det en stämningsfull, rolig och småspännande film. Helt klart i samma klass som Gremlins och Ensam hemma (när de var fortfarande var halvnya), och den i särklass bästa julfilm jag sett på senare år. Det kanske inte säger så mycket dock, då de flesta är fullständigt usla.
KyLLo
2018-12-25
Riktigt bra stämning och inramning i början, lite som i Into the Storm. Sedan spårade den totalt och gick inte att se igen förrän i slutet. Som i så många andra nya skräckfilmer har det lånats friskt från andra framgångsfilmer och blandats utan någon som helst känsla.
stgurgel
2018-12-19
Att koka ihop tomten är far till alla barnen med ett päron till farsa firar jul och chucky blir ungefär så kul och läskigt som det låter. Nu sätter jag på Die Hard istället för att försöka få nån julstämning