2.5

Krampus

En ung pojke upplever en riktigt dålig jul med familjen, detta gör att råkar tillkalla en ond demon som är allt annat än snäll...

Originaltitel Krampus
Regissör Michael Dougherty
Manus Todd Casey, Michael Dougherty, Zach Shields
Genre 2010-tal, Komedi, Fantasy, Skräck
Skådespelare Emjay Anthony, Adam Scott, Toni Collette, Stefania LaVie Owen, Krista Stadler, Conchata Ferrell, Allison Tolman, David Koechner, Maverick Flack, Queenie Samuel, Lolo Owen, Leith Towers, Luke Hawker, Seth Green (röst), Breehn Burns (röst)

dudson
2019-04-22
Riktigt jävla tung skräck/rysare. Så läcker & så mycket gryma skådespelare. Vissa scener berörde en verkligen. Tror denna kommer bli en kult film som håller förevigt.
2018-12-29
Inledningen lovar verkligen mycket och kombinationen av jobbig-familj-julfilm och skräckis känns riktigt underutnyttjat. När skräcken sen allt mer börjar ta över så tröttnar jag dock riktigt fort. Det är liksom aldrig läskigt och otroligt mycket upprepningar som mest gör filmen extremt tröttsam och tråkig. En bjuds på ett par riktigt bra gags även i andra halvan men mest ganska tråkigt. Slutet är dock riktigt snyggt och det är ett litet plus. Ganska stark tvåa allt som allt ändå men det är synd på den tradiga och utdragna skräckdelen. Kunde blivit en klassiker.
Hengman
2018-12-25
Mycket bra inledning, varpå den föga oväntat tappar en hel del. Trots det en stämningsfull, rolig och småspännande film. Helt klart i samma klass som Gremlins och Ensam hemma (när de var fortfarande var halvnya), och den i särklass bästa julfilm jag sett på senare år. Det kanske inte säger så mycket dock, då de flesta är fullständigt usla.
KyLLo
2018-12-25
Riktigt bra stämning och inramning i början, lite som i Into the Storm. Sedan spårade den totalt och gick inte att se igen förrän i slutet. Som i så många andra nya skräckfilmer har det lånats friskt från andra framgångsfilmer och blandats utan någon som helst känsla.
stgurgel
2018-12-19
Att koka ihop tomten är far till alla barnen med ett päron till farsa firar jul och chucky blir ungefär så kul och läskigt som det låter. Nu sätter jag på Die Hard istället för att försöka få nån julstämning
2017-12-20
Jag brukar i regel inte tycka om kombinationen jul och skräck men den här filmen är faktiskt väldigt bra.
Slips
2017-10-29
Skitbra film! Äntligen en bra skräckfilm, första skräckfilmen på många år som jag verkligen gillar. Har lite 80tals/90talskänsla över sig, Lite som GREMLINS / Onda dockan. Jag läste att det skulle vara en komedi men den var inte rolig utan som en spännande läskig skräckfilm vilket jag gillar. Jag tycker den är egen också, ingen kopia av något annat man har sett. Den förtjänar högre poäng!
ToddDowney
2017-09-26
Älskade den. Visst en massa logiska och ologiska luckor i manus och effekter men endå en mysig film att kolla på, speciellt runt jul. Stark 3:a
m4e
2017-07-20
Fantastisk julfilm som man borde sända regelbundet på TV. Lekfulla specialeffekter och kul satir kring socialt- och ekonomiskt tvång under julhelgen. Stabil 4:a.
ClemensKaraff
2017-01-07
Saknar lite umpf för att vara riktigt läskig och saknar lite humor för att vara riktigt rolig. Önskar man gått längre i båda riktningar. Bättre än godkänd men inte mycket mer. Svag trea.