3.3

Kraschen

Drama om lärare som förälskar sig i elev i konkurrens med annan elev. Manus av Harold Pinter.

Originaltitel Accident
Regissör Joseph Losey
Manus Nicholas Mosley, Harold Pinter
Genre Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Dirk Bogarde, Stanley Baker, Michael York, Jacqueline Sassard, Terence Rigby, Vivien Merchant, Delphine Seyrig

TobiasRydén
2014-03-20
Bogarde är väldigt bra och filmen precis som KimEkberg säger spännande fast att ingenting händer.
Lillaprinsen
2013-04-05
Jag har räknat på det och kommit fram till att Dirk Bogarde är exakt 1.472.539 gånger bättre än filmen som helhet. Referenserna till Marienbad blir det nog minuspoäng för ändå.
KimEkberg
2012-09-24
mycket intressant film ur olika aspekter. den går aldrig riktigt att sätta fingret på, i bästa pintermanér, och trots att ingenting riktigt händer är det ohyggligt spännande.
Tonti
2012-09-15
Bogarde är alltid Bogarde är alltid Bogarde och detta är en mycket välgjord, snygg och slipad film med fin ljuddesign också. Blandar naturalism med ett ganska fritt berättande vilket är kul. Losey är en klipsk regissör.
2012-08-17
plus bogarde är mycket välklädd i denna rulle
blir törstig
smärtsamt mkt pinter
Mikka
2012-05-16
Nja. Miljöerna är fantastiska, men skådespelarna känns ganska oengangerade och manus är väldigt trist och ointressant.
hairofthedog
2010-05-01
bogarde, finns det egentligen någon annan?
Albion
2009-10-05
Skön, lite dekadent stämning i utkanterna av engelsk universitetsmiljö. Dirk Bogarde har det inte lätt med inte bara en kärleksrival här. Det är överhuvudtaget riktigt fina karaktärsporträtt här. Firma Bogarde och Losey är en helt ok uppställning i flera filmer. Betyget här blir en svag 4;a, dvs 4-