2.6

Krig

När 11-årige Malte flyttar till ett nytt område med sin mamma, landar han mitt i en konflikt mellan två gäng. Med sitt sinne för strategi ser Malte en möjlighet att få fotfäste bland barnen. Men hans metoder ger också bränsle på elden, allt eskalerar och kriget är ett faktum.

Originaltitel Krig
Regissör Goran Kapetanovic
Manus Jannik Tai Mosholt
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Loke Hellberg, Malin Levanon

Ful_fisk
2020-04-05
Riktigt spännande och originell svensk film! Kul med ett annorlunda sätt att berätta om krig för barn på, och många intressanta analyser. Filmen predikar dock lite väl och slutar kanske lite väl lättviktigt, vilket hindrar ett högre betyg från att landa. Men stark är trean! Är nyfiken på Kapetanovic och hur han går vidare, inte minst då detta var klart annorlunda från Min faster i Sarajevo.
OffTheGround
2020-03-07
Hyfsad inledning och spännande anakronismer hjälper inte i längden.
haajen
2018-06-15
En riktigt bra barn/ungdomsfilm som har bra skådisar och kreativ regi. Dock så blir det lite ojämnt och kanske rentutav lite orealistiskt när barnen börjar agera som om de är med i en Bond-film. Således lite ojämnt men mycket sevärt och faktiskt tänkvärt. Stark 3a.
KyLLo
2018-05-20
Man ska inte luras av titeln och tro att det är en krigsfilm. Det är istället ett drama som kanske riktar sig främst till 11-12-åringar. Barn tillåts vara både barn och vuxna, och filmen är inte helt PK. Jag undrar om Goran har sett tv-serien Barnens detektivbyrå från början av 90-talet och tagit inspiration, för spontant tycker att mycket är likt i upplägget och berättandet. Tanken är god. Det stora problemet i Krig är barnskådespelarna som ska bära upp den. De sämsta är riktigt dåliga. Då talar jag sämre nivå än i dagens massproducerade svenska familjefilmer. Visserligen brukar jag kunna ha lite överseende med sådant, det var ju ärligt talat inte speciellt bra i Barnens detektivbyrå heller, men här förstör det verkligen filmupplevelsen och inlevelsen. Det finns ingen kemi mellan barnen, och ibland hör man inte vad de säger heller. Man kan undra om de bara gick på yttre faktorer när de valde ut barnen. Det är möjligt att det finns en otydlighet i berättandet också. För trots att tempot är ganska högt känns filmen så avslagen, ointressant och svårfångad. Tekniskt sett tycker jag att den är godkänd med svenska mått. Bortsett från att fotot är lite mörkt och ljudet är svagt på något ställe känns det åtminstone som ett gott försök. Det var säkert en bra film i huvudet och på skissblocket och den liknar inte andra nyare svenska familjefilmer, men trots det kommer jag tyvärr aldrig att kunna konstatera att resultatet blev lyckat. Något avsnitt ur Barnens detektivbyrå bojkottades för övrigt på webben av SVT eftersom det innehöll omoraliska värderingar som folk kunde uppfattas som stötande av tittare. Det var mer än 20 år efter inspelningarna. Återstår väl att se om SVT bojkottar eller censurerar delar av den här filmen under 2040-talet, för den innehåller både svordomar och visst fysiskt våld. På bio har den 11-årsgräns.
stgurgel
2017-10-28
Psykologiskt trovärdig med bra barnskådisar och vågar vara otrevlig fast det är en barnfilm. Predikar förvisso men ändå på ett bra sätt