3.1

Krig och fred

Leo Tolstojs episka historia om intriger, politik och kärlek sedd genom S:t Petersburgs-familjerna Rostov, Bezjukov och Bolkonskij under 1800-talets första år, berättas i Hollywoodversion.

Originaltitel War and Peace
Regissör King Vidor
Manus Bridget Boland, Robert Westerby, King Vidor, Mario Camerini, Ennio De Concini, Ivo Perilli, Gian Gaspare Napolitano, Mario Soldati
Genre Drama, Romantik, Krig, 50-tal
Skådespelare Audrey Hepburn, Henry Fonda, Mel Ferrer, Vittorio Gassman, Herbert Lom, Oskar Homolka, Anita Ekberg, Helmut Dantine, Tullio Carminati, Barry Jones, Milly Vitale, Lea Seidl, Anna-Maria Ferrero, Wilfrid Lawson, May Britt, Jeremy Brett, John Mills

Taandborste
2014-04-22
Jag har ingen koll på Tolstoj så ska försöka att inte säga något dumt. Trevlig film, men det blev lite för maffigt för mig.
sirkurt
2012-03-24
En ganska välgjord film på ytan och skådespelarna gör sitt bästa men det känns som att det har satsats så mycket på ytan, kostymerna och bara få ihop hela historien att man glömt meningen med varför man gör alltihop, för historien eller filmen säger inte mycket och karaktärerna blir aldrig intressanta fast det är bra skådespelare. Man borde satsat på att fånga något med historien, någon slags mening och inte bara polerat på ytan.
Astrojacob
2011-07-13
Imponerande krigsscener 1956 och överlag utmärkt skådespel men tempot och längden blev olidlig. Har många höjdpunkter och klassiska scener men saknar den rätta udden, därför en svag Fyra.
jingoo
2009-11-15
Bra film som hålls upp av Audrey Hepburn och Henry Fonda som lyser upp alla sina scener. Hepburn är perfekt som yrig tonåring och Fonda passar utmärkt som vilsen förlorare utan självförtroende. Scenerna där Fonda ger sig ut för att kolla in kriget är mycket underhållande. Produktionen känns rejäl, men betyget dras ned pga pappfigurerna till sidokaraktärer och att scenerna med Napoleon känns som tagna ur en dramatiserad dokumentär på Discovery.
Keguri
2009-08-29
Om den nu inte hade varit så väldigt lååång!!! Men de känns så klassiskt den eran av filmer, kvinnorna ser alla likadana ut, överdrivet skådespeleri, halvdana kulisser men man kan inte låta bli att älska den :D
Mareld
2008-05-17
Det är visserligen lite absurt att ryssar och fransmän talar till varandra på amerikansk engelska. Men på det stora hela en mycket charmerande rulla. Blott en skugga av Tolstoj, men en skugga av Lev är inte vilken skugga som helst. Och såhär storslaget blir det aldrig i moderna krigsrullar.
Kurosawafan
2008-04-06
epsik, men aningen seg, svag 4, ser gärna den ryska
Bredman
2008-02-04
Många bra aktörer på samma gång i samma film. Tekniken inte som i våra dagar men det gick ändå att bygga på annat, relationer.
JohanHelenius
2007-11-09
Riktigt bra.
fritz_the_cat
2007-08-05
Helt ok, förutom att Henry Fonda är fel-fel-fel som Pierre Bezukhov!