3.6

Krig och fred 1

Den första delen av den ryska filmatiseringen av Lev Tolstojs epos med den begåvade prinsen Andrej Bolkonskij i förgrunden som lockas av krigskampanjen mot Napoleon vilket för honom till slaget vid Austerlitz.

Originaltitel Vojna i mir I: Andrej Bolkonskij
Alternativ titel Andrei Bolkonsky, War and Peace
Regissör Sergej Bondartjuk
Manus Sergej Bondartjuk, Vasilij Solovjev
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Oleg Tabakov, Kira Golovko, Sergej Bondartjuk, Anatolij Ktorov, Vjatjeslav Tichonov, Ljudmila Saveljeva, Viktor Stanitsin, Irina Gubanova, Antonina Sjuranova, Boris Smirnov, Irina Skobtseva, Anastasija Vertinskaja, Oleg Jefremov

Thinduke
2016-09-28
Bitvis förtjusande, bitvis outhärdligt fragmentarisk.
Dele
2016-08-07
Många karaktärer och ett myller av samband i denna första del av ett storslaget och imponerande filmverk att imponeras av.
lekke
2010-01-27
Storslaget som tusan med ömsom tjusigt och ömsom häftigt foto i en historia med väldigt många roller att hålla koll på. Tror jag misslyckades lite att se sambanden mellan några av dem, men det kanske blir tydligare i nästföljande delar som jag med spänning ska ta mig an. Stark 3:a så länge.
martineden
2009-08-23
Helt fantastisk!! Ger uttrycket storslagenhet inom film ett nytt ansikte. Helt makalös!! Verkligen en mammutfilm. Älskade den och allt med den. För de som inte läst Tolstojs bok kan den förefalla något förvirrande. Mästerverk!!
Dummer
2008-06-22
långtråkig..
thegoodold
2008-01-11
Begriper mig inte riktigt på det här med delarna, enligt imdb är allt en enda film. Men efter denna första del är jag väldigt imponerad, främst av fotot och klippningen.

2007-07-08
själlöst och intetsägande försök att förvandla tolstojs ständigt unga skriftkonst till bilder.
LillaBlåaMus
2007-03-08
Historien berättas - till skillnad från den amerikanska versionen, antar jag - i bilder, vilket är hedersvärt. Å andra sidan bör man ha läst HELA boken för att hänga med. Bitvis blir jag berörd, men bara bitvis, och det är väl en film som bör beröra. Vill egentligen sätta ett samlat betyg för alla fyra delarna, det här är väl ändå EN film? Men okej; rysk kvalitet rakt igenom, lite trevande inledning, tycker den tar sig betydligt i del 2, då karaktärerna utvecklas inte minst.
Unleashed747
2006-08-05
Mäktig och otroligt vacker film. Genomgående väldigt bra med fint skådespel, underbart kameraarbete och vacker musik.
Ihsahn
2006-05-29
Lite väl många olika karaktärer att hålla reda på för min smak, det var först i slutet som jag fick grepp om allt. Den rörliga kameran gjorde mig dessutom stundtals åksjuk. Men bländade vackert är det och stridsscenerna är magnifika!