3.7

Krig och fred 3

Den tredje delen av den ryska filmatiseringen av Leo Tolstojs "Krig och fred". Denna del koncentreras runt 1812 års slag vid Borodino utanför Moskva, vars skeenden är sammanbundet med många av romanens huvudpersoners öden.

Originaltitel Vojna i mir III: 1812 god
Alternativ titel War and Peace 3
Regissör Sergej Bondartjuk
Manus Sergej Bondartjuk, Vasilij Solovjev
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Kira Golovko, Sergej Bondartjuk, Anatolij Ktorov, Vjatjeslav Tichonov, Ljudmila Saveljeva, Viktor Stanitsin, Boris Zachava, Sergej Jermilov, Irina Gubanova, Antonina Sjuranova, Boris Smirnov, Vladislav Strzjeltjik

Dele
2016-08-18
Stridsscenerna i denna tredje film är verkligen oerhört imponerande. Filmhantverk i yppersta världsklass.
lekke
2010-01-28
Innehållet var förhållandevis tomt i jämförelse med de föregående delarna, men det är i denna del då Bondartjuk måste leverera för budgeten. Och vilken bedrift att regissera över 100.000 människor! Slaget som tar upp filmens andra halva är inget annat än ett virtuost kaos. Stark 4:a.
martineden
2009-08-23
Antar att jag har svårt att separera de olika delarna från varandra utan faller för dess helthet och sättet de på ett mästerligt sätt kompletterar varandra. Stridsscenerna är blnad det häftigaste och mest obehagliga jag någonsin sett. Mästerverk!!!
Hangaround
2009-08-06
Några av de mest spektakulära krigscener man någonsin kommer att se. Som om själva slaget vid Smolensk, kriget självt, är ett omättligt odjur som slukar alla de liv som kastas i dess gap. Handlingsmässigt är det berättelsens svagaste del, men vilket djup den gräver. Varje kanonkula är ett sår som rivs upp i den spruckna ryska folksjälen. Det är förunderligt med vilken kraft Bondartjuk drar oss med ned i myllan, i fälten och jorden.
thegoodold
2008-01-15
Förutom att berättarröstsinlägget i slutet var oerhört trist så är filmen välgjord, mycket välgjord till och med. Stridsscenerna överglänser allt annat jag sett inom det området.
Unleashed747
2006-08-06
En bra film med fint skådespel, god musik och, som de två föregående delarna, snyggt filmad. Dock den jag finner minst bra så här långt i serien.
Ihsahn
2006-05-30
Det är riktigt härligt att se en filmserie som blir bättre för varje film! Stridsscenerna i den här filmen är bland det snyggaste jag sett någonsin (introt på rädda menige ryan som alla hypar är skräp jämfört med slaget om Borodino) och filmen skildrar krigets eländen på ett sådant sätt att det känns som om man är där. Att individerna hamnade i skymundan får man nog räkna i när filmen har "Gud" som undertitel.
goeran
2006-04-21
De enorma stridsscenerna är sevärda. Däremot är det väl si och så med den historiska korrektheten; slaget vid Borodino slutade faktiskt oavgjort vilket inte precis framgår i filmen. Och utfallen mot Napoleon är naturligtvis ganska onödiga (även om de också återfinns i grundtexten).
arvidsollenby
2005-10-09
kändes lite som det gick på tomgång i början men stirdsscenerna i andra halvan av filmen är bland det mest imponerande jag sett.