3.7

Krig och fred 4

Den fjärde och sista delen i Sergej Bondartjuks filmatisering av Leo Tolstojs berömda roman. Fransmännen har nu tågat in i Moskva och när fjärde delen tar sin början irrar Pierre Bezuchov omkring på gatorna, bedrövad över plundringen och anarkin i staden.

Originaltitel Vojna i mir IV: Pierre Bezuchov
Alternativ titel War and Peace 4
Regissör Sergej Bondartjuk
Manus Sergej Bondartjuk, Vasilij Solovjev
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Vjatjeslav Tichonov, Ljudmila Saveljeva, Viktor Stanitsin, Sergej Bondartjuk, Kira Golovko, Boris Zachava, Sergej Jermilov, Irina Gubanova, Antonina Sjuranova, Boris Smirnov, Vladislav Strzjeltjik, Michail Chrabrov

labi
2021-09-18
Omständligt att behöva betygsätta varje del på Filmtipset. Hade varit bättre att se det som ett sammanhängade verk. Sammanfattningsvis mästerligt och påkostat. Jag gillar de två sista delarna bäst. Tipsar även om att googla slag och platser när ni ser filmsviten, det ger ett mervärde.
Dele
2016-08-21
Visst blir det lite väl svulstigt ibland, men detta är storartat filmskapande att imponeras av.
HerrArne
2011-06-17
En väldig storsatsning som går hem på alla plan. Det borde inte lyckas att skådespela i en stor roll samtidigt som mastodontscener med vidunderliga flygbilder får lika uppmärksam regi som känsliga dialoger. Minst sagt imponerande.
lekke
2010-01-28
Första tredjedelen är lika imponerande som det bästa ur del 3, men sedan tycker jag att det går lite på tomgång, och det dramatiska når aldrig de höjder som fanns i del 2. Så lite snopet kändes det. Men likväl ett imponerande verk om man ser helheten (3+ / 4 / 4+ / 3) vilket man nog kan snitta på en solid fyra.
martineden
2009-08-25
Måste säga att jag tycker att hela serien är mycket jämn rent kvalitetsmässigt även om fokus skiljer sig något mellan de olika. Efter första gången jag ser dessa tycker jag nog att denna del var den bästa... Dock svårt att bedöma dem fristående då de är beroende av samt bygger på varandra. Mästerverk! Kan va den mest storslagna film någonsin!!!
Hangaround
2009-08-09
Så avgrundsdjupt vacker. Men i allt det extatiska spektaklet, saknar jag något viktigt från boken. Jaja. Jag vet. Filmer vs boken och allt sånt. Men hela den massiva väv Tolstoj har lagt 1200 sidor på att lägga ut, kommer aldrig samman hos Bondartjuk.
jep
2008-07-15
I den fjärde delen kryper den sovjetiska propagandan mer ogenerat fram.
LillaBlåaMus
2007-03-08
Efter tre timmar hög- och lågintensivt krig (del 3 och 4) är jag trött. Men det kanske är det som är meningen.
Unleashed747
2006-08-06
Bondartjuks mästerliga filmserie får här sin perfekta avslutning. Man kan inte säga så mycket förutom att detta är vad jag kallar film.
Ihsahn
2006-05-31
En i alla avseenden helt makalös film. Nu blev jag väldigt sugen på att läsa boken.