3.4

Kristi sista frestelse

En tvivlande Jesus plågas av en kallelse han inte vill veta av. Han hallucinerar och hör röster som han inte vet om de kommer från Gud eller Satan.

Baserad på romanen The Last Temptation of Christ av Nikos Kazantzakis från år 1955.

Originaltitel The Last Temptation of Christ
Regissör Martin Scorsese
Manus Paul Schrader
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Willem Dafoe, Harvey Keitel, Paul Greco, Steve Shill, Verna Bloom, Barbara Hershey, Roberts Blossom, Barry Miller, Harry Dean Stanton, David Bowie, Andre Gregory, Victor Argo, Gary Basaraba, John Lurie, Alan Rosenberg, Paul Herman, Juliette Caton

Skapad 2019-10-29 av sethgecko
Martin Scorseses filmatisering av Nikos Kazantzakis roman är i mångt och mycket fantastisk. Det är fantastiska miljöer som omger Jesus (Willem Defoe) på hans vandringar. Det känns som vi faktisk...   Läs mer »

2020-09-11
Svårt att veta hur jag ska börja prata om den här filmen, överlag är det svårt för filmer som handlar om tro och religion att tilltala mig, perspektiven är sällan särskilt intressanta eller engagerande. Skildringar av religiösa händelser och så kan vara betydligt mer intressanta och just den här filmen känns ganska lätt att jämföra med The Passion of the Christ. Men där The Passion of the Christ bjuder på en filmisk upplevelse känns den här som en tv-inspelning. Jag får verkligen aldrig feeling för vad det är Jesus känner eller tänker här. Hur han utvecklas och vad han inser når aldrig fram till mig. Hans perspektiv från början är ointressant och sen blir det aldrig intressant. Det är segt, tråkigt, ointressant och på det stora hela poänglöst. Dafoe gör ett bra jobb men att Jesus är halv-blond och blåögd är inte direkt något som gör mig positivt inställd. Nä, inte helt uselt men för tråkigt och utdraget för att få mer än en etta.
lilebroer
2017-04-17
Filmen lider av en allt för trevande inledning på alla poster och jag förstår verkligen att jag en gång i tiden slog av DVD-spelarna för att ta mig an något som då kändes viktigare. Nu när mitt liv känns mindre betydelsefullt så har jag inte längre samma ambitioner och kan därför luta mig tillbaka för att se vart Scorsese och Dafoe leder mig. Och visst växer också filmen med speltiden, både berättarmässigt som visuellt. Även Peter Gabriels medryckande musikaliska inslag bör nämnas, då det ger historien ett annorlunda karaktär. Men när Jesus till slut inser vad det är som han behöver göra för att känna ro i sitt liv så är mitt intresse för historien också rätt så obetydligt, och det är lika klart som the Last Temptations of Christ oansenliga ekonomiska vinst att det här är en film för rätt så få människor. Känner man suget för att se en skildring av Jesus Kristus liv här på jorden ur ett nytt perspektiv, framförallt en synvinkel som känns mer grundad än vanligt och varken innebär högfärdighet eller Charlton Heston ja då är the Last Temptation of Christ något för dig. Om inte, ja då är det en rätt långtråkig och likgiltig filmupplevelse som man bör hålla sig borta ifrån.

2017-03-16
Det här är den enda filmen jag sett om Jesus som inte utgör en biografi om Jesus (möjligen med undantag av Life of Brian). Det är lite svårt att inte sitta och jämföra filmen med de fyra evangelierna i Nya Testamentet men lyckas man slå bort tankarna på Bibeln och koncentrerar sig på vad som utspelar sig på TV-skärmen istället så lyckas det här faktiskt bli en ganska intressant film där man får se Jesus ur ett nytt perspektiv. Filmen är faktiskt väldigt bra och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Vill du se en riktig filmbiografi om Jesus så råder jag dig dock att välja en annan film istället.
2016-07-21
Det här är minst sagt en väldigt intressant Jesus-film. Till skillnad från flertalet andra Jesus-filmer är denna inte baserad på Nya Testamentet (bortsett från ett par saker). Stort plus till Willem!
Dele
2015-02-20
Jag gillar den ganska lågmälda prägeln och att mycket skildras så pass avskalat och öppet för tolkning. Och så klart att Paulus själv påstår att han predikar det folket har ett behov av att höra. Att Jesus själv var en tvivlare med ett stort självbekräftelsebehov ser jag inte heller som en helt otänkbar sanning.
mammene
2014-04-25
Det här har man ju så att säga sett förut, även om det tog en liten omväg. Bra utfört, så det räcker till en svag trea.
Ghostface
2014-04-23
Suggestiv och alternativ i hela sin produktion som fick mig att sitta fastklistrad. Den komplexa historien till trots så var detta enkelt att följa med. Filmen ligger och guppar i ett stadigt haschmoln.
StureStenhög
2014-04-22
Jag kan i viss mån se varför andra gillar det här, och jag skulle kanske inte kalla det för en dålig film, men den fångade aldrig mitt intresse, och det är ett ganska allvarligt problem när filmen är 164 minuter lång. Grejen här ska ju vara att det är ett alternativ till den traditionella Jesus-berättelsen, men jag vet inte om jag tycker att det blir så mycket annat än ett uppradande av gamla bekanta bibelhistorier ändå. Jesus är dessutom ganska jobbig som karaktär överlag, han blir ju lätt lite preachy. Den här gången försöker man göra honom mer komplex än så, men jag fann tyvärr inte mycket intressant i denna gestaltning, Men mest av allt var det här inte en film för mig som sagt, det finns säkert mycket att rota i här för den som vill
araka
2014-04-20
välgjord, välspelad och långsam rulle som känns helt rätt att kolla nu under påsken. har alltid gillat gabriel men jag måste säga att soundtracket känns en smula malplacerat i den här filmen.
hestret
2013-03-04
Jag gillar Scorsese som regissör och hela grundidén med att skildra Jesus som en vanlig människa med vanliga tvivel och funderingar, men trots detta blir det ingen superhöjdare för mig. Jag tycker inte att Scorsese lyckas tillräckligt för att jag ska köpa det och känna mig nära karaktären på samma sätt som man brukar göra med huvudkaraktärer i hans filmer. Tycker heller inte att Scorsese gör tillräckligt, om ens något, för att problematisera att kvinnorna mest är där som ögongodis som lockar männen att göra okristliga saker alternativt som ädla modersfigurer. Han bara hoppas på tåget och kör på, vilket är lite tråkigt. Minus också för lama drömsekvenser och förvirrande jump-cuts. Skådespelarinsatserna är väldigt ojämna. Dafoe är riktigt duktig, men helhesintrycket dras ner rejält av en dålig Hershey och en medelmåttig Keitel (med NY-accent hihi). Övriga saker jag gillar är airen av realism som ofta inte finns i episka filmer med bibelmotiv och det intressanta slutet, men jag är ändå på det stora hela rätt besviken. Det hela landar på en solid medeltrea.