2.4

Krona eller Klave

Shanda, saloonstjärnan i Plata City, blir anklagad för att ha mördat stadens bankdirektör och blir nästan lynchad. Hon blir våldtagen och lämnad att dö ute i öknen, men blir räddad av den fredlöse "Black Talisman". Han beslutar sig för att hämnas på de som har gjort illa Shanda och den blodiga jakten börjar.

Originaltitel Testa o croce
Alternativ titel Heads or Tails
Regissör Piero Pierotti
Manus Piero Pierotti
Genre 60-tal, Western
Skådespelare John Ericson, Franco Lantieri, Spela Rozin, Edwige Fenech, Ugo Pagliai, Antonietta Fiorito, Teodoro Corrà, Daniela Surina, Dada Gallotti

2015-11-20
En rätt så okonventionell SW. Visst bjuds det på lite traditionellt pang-pang och saloon-handgemäng, men inte i någon större utsträckning. Istället har vi en dialogdriven story, med konspirationer och manipulationer runt en mordgåta. Vi har kvinnor i flera stora roller (även om något ärkepucko valde en alldeles för liten roll åt Fenech) och även en kvinnlig lynchmobb. Lite av ett kriminaldrama i westernmiljö. Intressantare än bra. (6/15)
2010-02-28
Inga överraskningar i denna lite tradiga western med konstigt placerade komiska inslag emellanåt. Annars är det som vanligt skön musik och skitig stämning. Duger gott om man gillar genren