3.3

Kropp och själ

Garfield spelar en fattig New York-pojke som gör karriär som boxare med hjälp av oärliga metoder. En stilbildande film i genren.

Originaltitel Body and Soul
Alternativ titel Killer i ringen
Regissör Robert Rossen
Manus Abraham Polonskij
Genre Drama, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare John Garfield, Lilli Palmer, Hazel Brooks, Anne Revere, William Conrad, Joseph Pevney, Canada Lee, Lloyd Gough, Art Smith, James Burke, Virginia Gregg, Joe Devlin, Peter Virgo, Ed Begley, Shimen Ruskin

Tonti
2020-01-21
Jag vet inte, hade förväntat mig något mindre tillrättalagt. Men det finns starka scener, och fotot är mycket brago.
Hypostas
2015-12-05
Riktigt bra boxnings-noir. Stark trea.
Astrojacob
2012-10-11
Bra drama som hör till de bättre boxningsfilmerna. Skön stämning, bra story och klassiska klicheer men det räcker långt även idag. Stark Fyra.
Lyndon
2008-05-01
John Garfield i huvudrollen, fotot och boxningsscenerna är lysande. Gravt störande är däremot den moraliserande tonen. En riktigt klassisk film-noir ska inte nedlåta sig till något sådant, där ska samtliga inblandade vara omättligt giriga, helt utan skrupler.
Czechflash
2008-03-05
Inte den bästa i film-noir genren, men berrätar sin historia väl och John Garfield spelar/passar bra i huvudrollen. Bra skådespel överhuvudtaget, men saknar en kraftfullare avslutning. Svag fyra.