Kull - erövraren

Kull är en barbar som blir nämnd till kung efter att ha dödat den dåvarande kungen i ett krig. Men arvingen till den döde kungen försöker ta över tron. En gammal häxdrottning, Akivasha, blir inblandad och skall hjälpa arvingen att få tillbaka tron. Deras plan genomförs ej, istället tar demonerna över. Koppet ligger nu hos Guden Volka.

Originaltitel Kull the Conqueror
Alternativ titel The Conqueror - Son of Conan
Regissör John Nicolella
Manus Robert E Howard, Charles Edward Pogue
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Tia Carrere, Thomas Ian Griffith, Kevin Sorbo, Harvey Fierstein, Karina Lombard, Sven-Ole Thorsen, Litefoot, Douglas Henshall

Starkbröl
2023-01-20
"Kevin Sorbo är ballast", står det i en tidigare kommentar. Jag håller med, om man med "ballast" menar "något som tynger ner". Tia Carrere (med rött hår!) är alltid ett kvalitetstecken och får här som vanligt bidra med ögonfägnad, precis som den härligt uppstudsiga Karina Lombard (som dock är en betydligt mer kompetent skådis). Den här typen av filmer hade nog sitt bäst-före-datum i slutet av åttiotalet, och det är ändå lite roligt att den gjorts, alldeles för sent. På rätt humör är det här underhållande i all sin dumhet. Kvalitetsmässigt är förstås vilket Game Of Thrones-avsnitt som helst bättre.
2013-05-04
Jag undrar om filmen verkligen blev som de hade tänkt sig. Pudelfrilla och metal-soundtrack - "That's how a barbarian fights!". (5+/15)
dawnofpagolia
2012-06-02
Positivt överraskad. Ett perfekt slut på en fredagskväll.
jssfrk
2012-02-01
Trevlig liten film det här. Kevin Sorbo är närmast The-Rock-i-Scorpion-King-charmig. Lite för lite naket, som sagt, annars fint som snus.
Robkiller
2011-12-04
Hyfsat lågbudget.... var från början tänkt att bli Conan 3 (Erövraren) och berätta historien som utlovades i de tidigare filmerna om hur Conan blev kung. Men den skrevs om till Kull, en annan Robert E. Howard karaktär när Arnold sa nej till att vara Conan igen. Kevin Sorbo (från Hercules, Andromeda) är helt ok som den här Conan kopian även om han oftast känns mer skämtsam än seriös. Musiken är lite egen med stråkar blandat med "power metal" vilket man kan tycka vad man vill om, men jag tycker det fungerar bra. Produktionsmässigt så är det väl inte nå vidare och det känns som en lite mer påkostad tv produktion när det gäller regi, effekter, ljud och klippning. Den förlorar också en del på att de verkar ha velat göra den barntillåten, så den har inte nå blod, våld eller naket alls, vilket kan tyckas passa in i den här miljön. Den duger som lågbudget äventyrsfilm, men hade definitivt mått bra av mer budget.
ConanBarbaren
2010-09-17
Vilken bra barbar film. Dåliga specialeffekter, halv taskiga oneliners som bara får det att värma i hjärtat, "By this axe I rule". Det bästa var nästan när den dåliga metalmusiken kom in, blev rörd.

2010-05-09
Minst 10 år för sen.
Eldgrim
2009-09-26
Fy för bövelen vilket skräp.
ContraKarlsson
2009-07-19
Tvärskön :)
hamsuss
2007-09-20
HAHAHA! på två minuter har killen dödat kungen, tagit kronan till sig själv och gift sig med den förra drottningen... VA HÄNDER!?