3.5

Kullamannen

Några barn som bor på gården Himmelstorp på Kullaberg blir indragna i en dramatisk spionhärva.

Originaltitel Kullamannen
Regissör Leif Krantz
Manus Folke Mellvig
Genre Äventyr, Mini-serie, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Olle Myrberg, Håkan Waldebrandt, Maria Lindberg, Staffan Hallerstam, Bengt Brunskog, Lena Dahlman, Åke Engfeldt, Fred Gunnarsson, Berta Hall, Leif Liljeroth, Emy Storm

Galivan
2016-11-08
Lite smått experimentell och lekfull stil, kanske franska vågen och Polanski-inspirerat. Fotot är kreativt, varierat, rörligt med bra tempo. Det är lite för mycket mellanpartier med musik. Musiken kommer med "roliga" ljudeffekter ibland vilket är mindre kul. Berättarröst är ett tråkigt grepp men används inte så ofta. Barnskådespelarna är lite lillgamla , inte ovanligt i filmer från 60-talet, men generellt känns skådespeleriet bra. Tappar lite tempo i 3e avsnittet, men får tillbaka det i 4e. Varierande innehåll och miljöer. Det negativa är att det som för handlingen framåt ofta är ologiska moment. Men det är bra att den inte är barnsligt tillgjort, den har en cool stil. På gränsen till 4.
2016-10-22
Bra och spännande barnprogram.
Premium
2016-02-12
Jag är mycket yngre än 1967 så mitt betyg är inte baserat på nostalgi. Men sett med dåtidens ögon så förstår jag lovorden, men att tro att filmen är lika bra och givande i dag - nej, verkligen inte.
2014-10-21
Leif Krantz var mannen som under sena 60-tal-tidiga 70-tal levererade några fantastiska barn/ungdomsserier som hade inslag av thriller och spänning. Jag som är 80-talist kan sakna att vi inte fick kvalitetsserier som detta när vi var barn. Här är det filmat i svart/vitt vilket förhöjer spänningen. Detta är både en kul återblick till en tid man missade och en önskan om bättre serier för barn idag. 3+
Xenox
2012-07-11
Mycket spännande och bra.
teasnigel
2011-08-19
Helt underbar! Ser den nog minst 5 gånger per år!
emeleonora
2011-08-16
Såg den massvis när jag var liten, köpte nyutgåvan på dvd för ett par år sedan och den håller verkligen fortfarande. Barn/ungdomsserier idag har något att lära av denna underbart spännande serie.
MERisen
2010-06-08
Kan man annat än älska? Citerar den dagligen.
KillerPutte
2009-11-21
(rek.4) Legendarisk serie under barndomen! Kommer fortfarande ihåg rädslan man kände, och många scener har etsat sig fast!
danneman84
2009-08-04
En riktig svensk kvalitetsklassiker, spännande och en story som svänger fram och tillbaka. Underhåller fortfarande riktigt bra.