Kundun

Filmen handlar om när munkar kommer till den lille pojken Lhamos hem i en avlägsen provins i Tibet 1934. Deras uppgift är att leta rätt på Dalai Lamas reinkarnation - och efter långt sökande kan de nu nått sitt mål...

Originaltitel Kundun
Regissör Martin Scorsese
Manus Melissa Mathison
Genre Drama, Biografi, Krig, 90-tal
Skådespelare Tenzin Thuthob, Gyurme Thetong, Tulku Jamyang Kunga Tenzin, Tenzin Yeshi Paichang
Filmnummer 2070

2017-10-24
foppa99
2015-02-15
Visuellt stark. Otvivelaktigt för seg, tur jag e intresserad av ämnet
#54
2014-03-09
Svag.
AlaRegularis
2014-01-17
Efter ett 90-tal som dittills hade gett oss filmer som Goodfellas, Cape Fear och Casino, känns Kundun väldigt otippad. Inte Scorseses bästa film, inte i närheten. Den tar upp viktiga saker, något som dock kunnat göras djupare. Lite för lång för sitt eget bästa, och väl långsam på sina ställen. Men ändå, en klart sevärd film.
AlaRegularis
2014-01-17
Inte Scorseses bästa film, inte i närheten. Men ändå en klart sevärd film som tar upp viktiga saker, något som dock kunnat göras djupare. Lite för lång för sitt eget bästa, och väl långsam på sina ställen.
Ful_fisk
2012-11-07
Rätt seg i början, men det tog sig. Fotot är snyggt och musiken är bra. Men resten är klart svagare, mycket på grund av att scenerna är alldeles för korta och man aldrig tillåts sjunka in och komma in karaktärerna på djupet. Svag trea och Martin Scorseses förmodligen svagaste film.
carre006
2012-03-26
efter en halvtimme fick jag stänga av. fy fan va tråkigt!
Martin_Sj
2011-10-04
Med tanke på det dramatiska ämne som filmen tar upp så är den förvånadsvärt oengagerande. Dala i Lama är en stor klåpare, som fått kultstatus bland hippies i västvärlden. Han försvarar fortfarande slaveriet i Tibet med att det var karma. Han är för visso uppfostrad att tro att han är utvald, men det är inget som helst försvar. Inte ens gentemot Kinas agerande, som oavsett vad man tycker om Tibet, måste erkännas ha varit och är väldigt problematiskt, lägger filmen in speciellt mycket dramatiskt krut. Är övertygad om att ämnet hade varit mer intressant om det behandlats av en marxist som t.ex. Bertolucci
Kurosawafan
2010-03-07
dokumentärskänsla, jag är snäll och straffar inte för engelskan = 4
Dele
2009-12-13
Att en amerikansk film skildrar något så oamerikanskt är iofs. beundrtansvärt men när man bakar in det i en så övertydlig förpackning/presentation blir det både splittrat, oärligt och ointressant. Första halvan av filmen känns som en illa maskerad pekpinnepropaganda mot kommunismen och när filmen äntligen under andra halvan börjar skildra saker ur flera perspektiv och intressanta frågeställningar tas upp dränks allt i den överdrivet pampiga musik- och bildkompositionen, något som även inledningsvis bidrar till att dunkla ner det negativa med religionen och traditionen. Sammanfattningsvis blir detta en film som skulle kunnat ha visa oss något om komplexiteten hos människan, politiken, traditionerna, religionen och krockar mellan olika tankesätt. Istället får vi en film som långa stunder (speciellt i början) försöker glorifiera sig själv, oavsett vilket ämne den för tillfället tar upp.