3.3

Kung Oidipus

Berättelsen om Oidipus som dödar sin far och gifter sig med sin mor i en ny tappning.

Originaltitel Edipo Re
Alternativ titel Oedipus Rex
Regissör Pier Paolo Pasolini
Manus Pier Paolo Pasolini
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Silvana Mangano, Franco Citti, Alida Valli, Pier Paolo Pasolini

martineden
2019-04-30
Ännu en juvel av Pasolini! En bra ramberättelse, men det är skildringen av den mytologiska tiden, med scenografi och kostymering som är den verkliga behållningen. Många tycker sig tro att detta är baserat på Sofokles pjäs, men den är snarare baserad på Oidipusmyten. En viktig komponent i pjäsen är just i den diegetiska strukturen med återblicksperspektiv, här serveras vi dock handlingen kronologiskt. Snudd på mästerverk!! 4+
myslas
2014-06-11
Rått och kargt men ändå på något sätt vackert.
Paddyeahh
2011-08-30
Kommentaren om inälvorna är ju fin.
Rune2000
2009-11-17
En ovanlig seg film att ta sig genom. Förmodligen berodde det på att jag redan kände till Sofokles verk Kung Oidipus. Till skillnad från filmatiseringar av Shakespearepjäser saknas det intressanta rollprestationer och det vackra språket, men det är kanske ingenting man bör förvänta sig av ett 2400 år gammalt verk. Nåja, det viktiga är att jag ändå vill fortsätta se mer Pasolini-film!
ninaemilia
2007-12-05
Jamen ok - inramningen var galet bra.
niklaseriksson
2007-06-12
Mycket välgjord, förvånandsvärt trovärdig samt extremt stiligt "nutidsinramad" precis som tidigare nämnts (sista fem minuterna var riktigt bra). För övrigt tycker jag att grundberättelsen är en av de bästa fundamentala historier som finns.
SrgntPppr
2006-05-01
"Groteskt skit är det vad det är. Vem fan vill se en som sliter ur ens inälvor genom fittan???" -- Du tänkar nog på någon annan film, du. :P
jep
2006-03-18
Poetiskt men lite för stiliserat för min smak. Tycker att han vågar för lite.
myrslok
2006-03-12
Genialisk, men den nutida inramningen känns onödig och filmen är tyvärr för lång. Pasolini skulle kunna lära sig lite om spänningsskapande från Sofokles. Och jag misstänker jag att FreddyKrueger har sett någon helt annan film...
mandarin_80
2005-06-04
Tillförde inte något till historien. Skönt att de avmystifierade oraklet och sfinxen.