2.5

Kung Salomos skatt

Guiden Allan Quartermain hjälper en ung dam att finna hennes man som försvunnit någonstans i Afrika.

Originaltitel King Solomon's Mines
Regissör Compton Bennett, Andrew Marton
Manus Helen Deutsch
Genre Äventyr, Romantik, 50-tal
Skådespelare Deborah Kerr, Stewart Granger, Richard Carlson, Hugo Haas, Lowell Gilmore

amam
2020-07-03
Stark tvåa. Ingen höjdare som äventyrsfilm vilket helt klart är filmens stora svaghet. Mest en massa resande och exoticism.
goeran
2016-01-12
Compton Bennetts och Andrew Martons King Solomon's Mines från 1950 är ett charmerande matinéäventyr efter H Rider Haggards roman med samma namn. Stewart Granger är som klippt och skuren för rollen som Allan Quatermain liksom Deborah Kerr i rollen som reserverad engelsk lady.
2015-01-11
Förutom den fantastiska miljöskildringen av Afrika och mängden av djurarterna där så är detta en väldigt romantisk film med Stewart Granger i rollen som den välkände karaktären Allan Quatermain och Deborah Kerr som Elizabeth Curtis. Jag tycker absolut romantiken fungerar men detta ska också vara en äventyrsfilm och det är där jag tycker den falerar. I den delen tycker jag filmen kan vara både tråkig och och inte särskilt engagerande. 2+
ilBrutto
2014-02-26
En del djurscener är fantastiska och en del jaktscener vidriga. Annars kul som kuriosa och en del ideér hämtade allt Lucas/Spielberg till Indiana Jones
sirkurt
2012-08-29
Vad gäller karaktärerna är de totalt ointressanta och ganska platta och egentligen är det väl ingen särskilt bra film men ändå lite fascinerande men rätt seg.
Skogsrune
2012-06-24
Får en 3:a av mig. Filmen var väldigt underhållande och skådespelarna gjorde ett bra jobb.
Djason
2012-03-26
Kan få en 2:a för sin kultstatus fast egentligen är filmen ganska svag.
W.Andersson
2008-04-19
Kör dryckesspel på denna film: 1 snaps för varje nytt exotiskt djur de stöter på 1 snaps för varje ny infödingsstam 1 snaps för varje gång kvinnan ramlar eller starkt påvisar sin och sitt köns svaghet Häv den store när Allan Quartermain gör något som är macho....
instabil
2007-10-21
Bland det sämsta jag någonsin sett.
Matewan
2007-02-09
En strålande Deborah Kerr i en riktigt träig film med en sällsynt träig motspelare. Det skulle dröja ett par år till innan Stewart Granger lärde sej att det fanns något annat än självgodhet och egoism. (Han t.o.m. utnämndes till Hollywoods mest självupptagne skådis. Inte illa på ett ställe där självgodhet nästan är en dygd.) Grangers agerande pendlar mellan total likgiltighet och "den store aktören". Kerr spelar i gengäld alldeles utmärkt, till synes utan minsta ansträngning. Dessvärre rena slöseriet i en film knappast värd det.