3.3

Kungamordet

Valnatten 2006 på socialdemokraternas valvaka. Valet är förlorat, och kampen om makten över partiet inleds. När avgående statsminister Viksten bestämmer sig för att stanna kvar som partiledare blir det startskottet för ett spel bakom kulisserna som syftar till att ersätta honom med finansminister Gert Jakobsson. Medan Jakobsson i partiledningens korridorer uppträder kallhamrat och kontrollerat, visar han en helt annan sida av sig själv i hemmet. Hans fru Linda står där helt utlämnad inför sin makes maktspråk och manipulationer, ett maktspråk som tar sig minst sagt obehagliga uttryck.

Originaltitel Kungamordet
Regissör Kathrine Windfeld
Manus Sara Heldt, Pia Gradvall
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Reine Brynolfsson, Marie Richardson, Alexandra Rapaport, Suzanne Reuter, Kenneth Milldoff, Sheraye Esfandyari

2018-07-16
Nej, vet du vad!
Xenox
2012-07-07
Inte lika bra som "Kronprinsessan" och "Drottningoffret". Skådespelarna är dock väldigt bra i sina roller. Det får bli en stark trea.
Christofer
2011-12-05
Välspelat av Richardson/Brynolfsson. Riktigt obehagligt. Kanske inte den mest rafflande intrig jag sett, men intresset hölls ändå uppe hela vägen till det klockrena slutet. Reuter hade gärna fått ha en mer framträdande roll och Rapaport kunde man ha strukit, annars helt okej casting.
Bomaniac
2010-12-30
Riktigt bra! Reine Brynolfsson visar rena Ernst Hugo-kvaliteter i att spela obehaglig. Marie Rickardson imponerar oxå.
Astrojacob
2010-09-26
Marie Richardson ger hämnden för många kvinnor ett ansikte. Blev överraskad, eftersom jag förväntade mig en politisk thriller. Gillade "Kronprinsessan" men detta var snäppet både djupare o intensivare. Fick liknande känslor som med Noomi Rapaces hämndmotiv som Lisbeth Salander. Temat alkoholism-kvinnomisshandel-hedersmord verkar att ta i för mycket, men de lyckas förbannat bra. Satt som på nålar och kände stark empati med alla inblandade, förutom Gert då. Imponerande svenskt drama helt i stil med Salanderserien som jag bara måste ge en Stark Fyra. Ville inte det skulle ta slut ens. Politik? ren bakgrundsmusik till detta känsliga drama.
Fermis
2009-12-05
stackars lilla gert
chiabata
2008-11-01
Hade kunnat bli en fyra om de skippat hustrumisshandlarhistorien och fokuserat på palatsintrigerna på Sveavägen 68 istället.
finkan
2008-04-05
Superbra serie. Jag gillar Marie Rickardson och Reine Brynolfsson
Debaser
2008-04-03
Väl spektakulär och framkrystad historia som får en sval tvåa. Betyget stärks till en trea dock av utmärkta skådespelarinsatser.
queerish
2008-03-17
serien/filmen tar upp väldigt många viktiga ämnen som är väldigt beundransvärt men samtidigt är det just det som blir till dess nackdel. alltför många ämnen ska trängas under dom 4 timmarna vilket som gör att man sitter rätt oförstående ibland eller känner ingen medkänsla för karaktärerna. dom borde koncentrerat sig på att göra vissa ämnen mer konkreta istället. den är iaf välspelad på dom flesta ställen, fast samtidigt rätt förutsägbar.