2.7

Kungen och älskarinnan

Den unge doktorn Robert räddar livet på Kung Charles II:s mest älskade vän, hunden Lulu. Robert anställs vid hovet. Kungen lever ett liv i excess och har flera älskarinnor. En dag beordrar han Merivel att gifta sig med en kvinna. Merivel får dock inte röra sin nya fru.

Originaltitel Restoration
Regissör Michael Hoffman
Manus Rupert Walters
Genre Drama, Romantik, 90-tal, Biografi
Skådespelare Robert Downey Jr, Sam Neill, David Thewlis, Polly Walker, Meg Ryan, Ian McKellen, Hugh Grant, Ian McDiarmid, Mary MacLeod, Mark Letheren, Sandy McDade, Rosalind Bennett, Willie Ross, David Gant, Benjamin Whitrow

precineadd
2013-12-03
minns det som en fyra, men har inte sett den sen jag var typ tretton och lättimponerad
Starlette
2013-06-13
Trevlig att titta på.
Cftbl
2008-08-31
Boy did this suck.. I början tänkte jag ändå: jaja, en trea är den värd, men sen gick det nerför.. Det som är mest positivt i filmen är att den tar olika vändningar, men historien i stort är inget att hurra för. Inte ens Downey Jr är särskilt bra i den här, mest bara bildskön. Oengagerande och daterad bagatell. Och Hugh Grants roll är skitliten, varför står han med på videoomslaget?
sanna-68
2007-03-01
Helt ok film, kul att se så många skådisar i samma film!
Robin__Broman
2005-10-24
såg den på historian, är väl godkänd.
Edithea
2004-01-09
riktigt bra, hans förvandling, oansvaren blir hjälte. Meg är inget att hurra för med det går an
Zipper
2004-01-07