Kungen och jag

Amerikansk musikal. Efter att Anna Owens man gått bort, flyttar hon med sin son från England till Thailand för att arbeta som lärare åt kungens barn.

Originaltitel The King and I
Regissör Walter Lang
Manus Ernest Lehman
Genre Familjefilm, Romantik, Drama, Musikal, Äventyr, 50-tal
Skådespelare Rita Moreno, Deborah Kerr, Yul Brynner, Martin Benson, Terry Saunders, Rex Thompson, Alan Mowbray

Merwinna
2016-01-14
Mycket bra film. Både drama, romantik, humor och medryckande musik. Valsscenen är en av de mest romantiska scenerna i en film i alla tider!
2015-01-07
and I Jag gick in i denna film med rätt låga förväntningar. Historien kändes varken intressant eller riktigt lovande som musikal. Jag hade dock inte räknat med en film med så mycket livskraft, charm, glädje och utstrålning. Yul Brunner är inget annat än helt fantastisk här. Jag ler bara jag tänker på hans prestation. Tala om välförjänt Oscarsstatyett för bästa manliga huvudroll! Att Deborah Kerr spelar den kvinnliga huvudrollen och att barnskådespelarna otroligt nog är helt underbara skadar inte. 4+
Canomia
2014-09-20
Yul Brynner lyfter den till en trea. Och Onkel Thomas lilla hus. Men jag vet inte om den egentligen är värd det.
Gigi1943
2014-02-07
Oj va jag fnissade åt Sznax kommentar och håller med fast jag nog tyckte att barnen var ganska gulliga! Tur att man hade bandat så man kunde snabbspola förbi de vidriga sångerna! Men "Julle" är så supersexig! Lade ni märke till hur han visade bringan varje gång han satte händerna i sidan, ha ha ha, jajjamän, sexig var ordet!
Sznax
2011-12-19
Än en gång så torteras man i en amerikansk musikal. MGM:s underbara små filmer (med Astaire och Kelly) var oerhört trevliga. Men de senare bombastiska spektaklen är så dåliga att jag undrar vad som tog åt Hollywood (speciellt de som vänder sig till familjer är vidriga). Här är det endast Yul Brunner som är bra. Han ensam räddar och lyfter hela filmen. Annars är det dålig musik, trist scenografi små vidriga ungar (som verkar vara från hela Asien och mer därtill). Här finns klichéfyllda manusdelar och en pedagogisk ton som är vidrig. Och Louie, om jag får en son som honom i framtiden kommer jag slå ihjäl honom. Betyg 3.0
Astrojacob
2011-11-19
Mastigt romantiskt drama med mycket humor och en Oscarsvinnande Yul Brynner. 4 min overtyr, 3 min intermission och 4 min exit music lämnar tackolov bara lite över två timmar kvar. Fantastisk dekor och kostym men alldeles för lång och egentligen händelselös. Onkel Toms stuga visserligen vackert men bara för mycket tyvärr, villet förtar alltihopa. Tack var Brynner och den bitvis dråpliga humorn ger jag en ytterst svag Fyra. 5 Oscars är inte fy skam. Brynner brädade både Kirk Douglas som van Gogh och James Dean i Giant, men Ingrid Bergman vann som Anastasia istället för Deborah Kerr i denna film. Svag Fyra mest tack vare humorn.
mi9
2009-06-21
Tidvist mycket rolig film, med många roliga repliker. Gillade också Onkel Toms stuga som traditionell thailändsk dansteater - värd en 4:a
anelah
2009-03-07
ganska tråkig men väldigt kul att se lajv
2008-04-28
Nja, inge vidare faktiskt!
hannibalhayes
2008-04-23
Överspelad och kolonialistisk, men Yul Brunner höjer den till en tvåa.